KRISTIANSAND: Ny digital teknologi gjør det enkelt å drifte fotoboksene på Sørlandet.-Rent teknisk kan man sitte på stranden mens man aktiviserer fotoboksene og kontrollerer bilder av bilister som kjører for fort, sier Arve Nyborg i Vegdirektoratet.Flere og flere av boksene blir modernisert fortløpende og utstyrt med digitale kamera. Da slipper en arbeidet med å utstyre boksene med filmer for så og hente og fremkalle filmene etter bildene er knipset. Nå går bildene direkte til en pc og med et tastetrykk kan politiet starte kontrollen. Det er praktisk med tanke på ferieavvikling. I Kristiansand har Oddmund Jensen ansvaret for fotoboksene. Han er for tiden på ferie, men kan forsikre om at bilister kan føle seg minst like utrygge som tidligere. Har tomme bokser

— Vi hadde en redusert aktivitet før ferien, på grunn av ferieavvikling, men har minst like høy prioritet i år som i fjor i fellesferien, sier Oddmund Jensen som vanligvis jobber i politiet. Han har flere eksempler på hvordan digital teknologi kan utnyttes.- Med digitale bokser kan jeg for eksempel avtale et møte med noen her i Arendal, og så aktivisere alle boksene fra Kristiansand til hit, sier Jensen spøkefullt.Men da må det digitaliseres, og det er dyrt. Et kamera og blitz koster omtrent 150 000 kroner ifølge Vegdirektoratet. Til nå har 60 prosent av boksene blitt digitale, men fremdeles er det noen som ikke har kamera i det hele tatt. Det betyr at politiet må flytte kameraene på de forskjellige boksene.- Vi må skifte innmaten også, ja. Noen bokser står tomme, innrømmer Jensen. Men hvor mange vil han ikke ut med.- De siste to månedene har de vært aktivisert minst en gang, så alle bør betraktes som armert til enhver tid, sier Jensen.- Hvor mange ganger flyttes kamera?- Flere ganger ukentlig, det er ingen som vet hvor og når, forsikrer Jensen. Ti prosent i Agder

Totalt er det 33 bokser i Agder-fylkene. Det tilsvarer ti prosent i forhold til resten av landet. Siste skrik av standard digititale fotobokser fikk vi i Baneheitunnelene en måned siden. De første fartssynderne i Baneheitunnelen vil dukke opp på statistikken først om en måned. Boksen kontrollerer farten din noen meter før den tar bilde og kan forårsake såkalt «kengurukjøring». Hindrer «kengurukjøring»

Et prøveprosjekt med en ny type bokser pågår i Lillehammer denne sommeren. De nye boksene registrerer samtlige biler ved den første boksen og registrerer på nytt nummeret flere kilometer senere. Boksen måler gjennomsnittsfarten på strekningen imellom og tar bilde dersom du har for stor gjennomsnittsfart. Såkalt «strekningsbasert fartskontroll». Det nytter ikke med kengurukjøring, hvor bilister bremser ned rett før boksene og skaper fare for bilistene som kommer bak. Den som kjører jevnt for fort, også mellom boksene, blir tatt.- Det er ikke aktuelt i Agder i sommer i hvert fall, kan Jensen si om prøvordningen.Vegdirektoratet kan fortelle at mange som kjører for fort også har mobiltelefon i hånda.- Jeg tror det er fordi man blir ukonsentrert når man sitter i telefonen og dermed glemmer fartsgrensen, sier Nyborg.Men bot for å snakke i telefonen får du ikke, og heller ikke for å kjøre uten bilbelte. Konsesjonen gjelder kun for fartsmåling.- Niks, det blir vanskelig i mange situasjoner å bedømme om du klør deg i øret eller har en liten mobiltelefon i hånda, og det samme gjelder sikkerhetsbelte. De blir mindre synlige hvis du har en svart genser og svart bilbelte, sier Jensen.