KRISTIANSAND: At det er mye penger i og ved dette landet, er hevet over tvil. Og at mange bruker dem til å breie seg i sørlandske sund og viger må vi også kunne konstatere.Men om alle var østlendinger, nei, det vet vi ikke. . .Fædrelandsvennens utsendte satt altså en time i sjøkanten ved Stokken i Randesund fotograferte båtene som kjørte forbi i leia.I alt passerte båter for omtrent 43 millioner kroner, og det på en helt vanlig onsdags ettermiddag midt i fellesferien.Frank Holvik, daglig leder ved Sørlandets Sylinder Service og båtmegler Knut Tronstad ved Nautron i Oslo har bistått med takseringen av båtene. Både Holvik og Tronstad presiserer at prisene bare er et omtrentlig anslag.— Motor, båttype, alder og popularitet påvirker prisen. Ukjente merker ligger gjerne litt lavere priset enn kjente merker. Det er det samme som med biler, forteller Holvik.- Det er ikke sikkert jeg treffer prisen, men jeg er ikke så forferdelig langt unna, fortsetter Holvik. 83 båter på en time

På en time, mellom klokken 14.43 og 15.43, passerte 83 båter. Her var det alt fra gummibåter og tresnekker til en Princess på 20 meter til omtrent 10 millioner.Holvik forteller at båtsalget har økt også i år, og at folk vil ha større og raskere båter.- Vi har aldri solgt så mye båter som i år. Til nå ligger vi 25 prosent over totalsalget i hele fjor. Det går en del båter på høsten også, forteller Holvik.- Folk kjøper større båter med større motorer. Båtene selges nå gjerne med maksimal motorstørrelse. Vi har aldri solgt så mange påhengsmotorer på 225 hestekrefter som vi har gjort i år, forteller Holvik.Båtprodusentene merker også at folk vil på sjøen. Lageret til Skipsplast på Evje er tomt.- Vi har økt salget med 15 prosent i forhold til i fjor, og det er ikke dårlig. I år har vi et normalår, og vi er tomme til ferien, forteller Rune Skibsrud, medeier i Skipsplast.I fjor var markedet enda hetere. Da var båtprodusenten skåltomme i mai. Marex i Arendal er svært fornøyd med situasjonen.- Markedet er hyggelig, absolutt positivt. Vi har ferie for øyeblikket, men fra midten av august er det fullt kjør. Vi ser lyst på fremtiden, sier Stein Johansen, produksjonssjef ved Marex. Mest av de største

Marex produserer båter på 28 og 35 fot i Norge.- Det går mest av den på 35 fot, forteller Johansen.En ny trend er at folk bruker mye mer penger på tilleggsutstyr til båtene.- Folk spekker båtene med utstyr. Mange har ingen problemer med å bruke 300.000 på ekstrautstyr. Nå skal det være stålkanter og pynt. Slikt så vi aldri for tre år siden, mener Kaare Rannekleiv, daglig leder ved Nidelv båtbyggeri.Motorene blir også større og kraftigere.- Folk vil ha mer «guffe». Vi selger stadig flere virkelig store dieselmotorer. Dette var ikke vanlig for et par år siden, forteller Rannekleiv.Knut Heiberg-Andersen ved Windy bekrefter inntrykket av at folk vil ha store motorer.- På det norske markedet går det for oss mest mellom 32 til 40 fot. Det er en helt klar tendens at folk vil ha større dieselmotorer. Da koster det fort litt mer, for å si det forsiktig, forteller Heiberg-Andersen.En 32 fots Windy koster fra 1,9 millioner og oppover, alt avhengig av motorstørrelsen.