LILLESAND: — Vi hadde nok ventet litt flere avbøtende tiltak enn det som ble resultatet i miljøverndepartementet når de sa nei til tunnel. For det er jo et naturskjønt område denne veien skal gå gjennom, sier en litt skuffet ordfører Arne Thomassen i Lillesand kommune. - Resultatet ble 50 meter ekstra miljøtunnel vest for Kaldvellbroa og litt mer støyskjerming ellers. Men uansett blir det en støybarriere når du skal inn mot Kaldvell og må under denne broa, sier Thomassen. I går ble det jobbet på spreng med å få papirene klare til planutvalget og bystyret, og på ettermiddagen var man i havn. I forslaget til vedtak heter det blant annet at det må gjennomføres miljøtiltak også langs dagen E 18 og ellers på det lokale veinettet. Samtidig lager vegvesenet nå en ny tegning og et kart som viser den forlengete miljøtunnelen på ny E 18 ved Kaldvell. - Lillesand må vedta en reguleringsplan som går på dagalternativet. Men alt dette har vært ute til høring, så det er gjort unna.- Hele prosessen er blitt forsinket med et halvt år. Hvor dramatisk er det?- Hvis vi kan klare oss med det halve året, får vi bare ta det til etterretning. Det er viktig at vi får saken opp i Stortinget til høsten. Vi har tett kontakt med både Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet. Alle jobber for at dette skal gli fort. Firefelts vei er ennå ikke vedtatt, dette skal Stortinget debattere. Og når det ikke blir Kaldvelltunnel, står fire felt sterkere, sier Thomassen. Han håper på byggestart tidlig i 2006 og ferdiggjøring allerede i 2009. - Vi har mistet et halvt år. Men dette kan muligens tas inn igjen i byggetida, fordi dette er et OPS-prosjekt (Offentlig Privat Samarbeid), sier han.- Vedtaket i departementet var ingen bombe, sier leder for stamveiaksjonen, Knut Dannevig. - Bekymringen før vedtaket torsdag var tiden. Vi følte at dette begynte å trekke ut. Det er en lettelse at saken nå er avklart. Nå må vi følge nøye med på at tidsplanene holdes. Men nå ser det lyst ut med tanke på fremdriftsplanen, sier han. Videre overrasket er heller ikke prosjektleder i vegvesenet, Thor Inge Nilssen.- Vi har hele tiden følt at vi hadde de fleste med oss i denne saken. Så noen overraskelse var det ikke. Men det var godt å få det bekreftet. Dette vedtaket er en milepæl, for det er viktig å ha slike formelle ting på plass. Nå skal vi forandre litt på noen kart og få inn forlengelsen av miljøtunnelen, sier han. Og legger til:- Det viktige for oss er å få gjennomført den eksterne kvalitetssikringen av kostnadene. Så skal vi få gjennomført en finansiell analyse av hele prosjektet. Samtidig skriver vi på en Stortingsproposisjon for å få fremmet dette for Stortinget i løpet av høsten. Vi må jobbe hardt fremover, men regner med at dette skal gå, sier han.