KRISTIANSAND: Nå vil Statens vegvesen ha flere slike skiller.— Enhver kommer over i feil kjørebane på ett eller annet tidspunkt. Og det kan få katastrofale følger, sier Leif Fjerdingstad i Utrykningspolitiet.Han sier at dette er ekstra farlig om sommeren fordi det er flere biler på veiene, og dermed større risiko for å treffe møtende bil om man skulle være så uheldig å havne over i motsatt kjørebane.Simen Landet, rådgiver på trafikkseksjonen i Statens Vegvesen i Vest-Agder, etterlyser flere fysiske skiller mellom veibanene.- Det var en stygg helg forrige helg. Og det er få tiltak som kunne hindret dødsulykken i Mandal. Det eneste ville vært om det fantes fysiske skiller mellom veibanene, sier han.For det er møteulykker som er farligst, og disse finner sted som et resultat av at bilen kommer over i motsatt veibane. Dette kan forhindres ved at fysiske skiller settes opp. Men slik veiforholdene er på Agder, og i resten av landet i dag, er de fleste veiene for smale for slike tiltak.- Slike skiller redder liv, men de koster. De fleste steder måtte veibanen vært utvidet dersom det skulle være mulig med slike skiller. Ideelt sett skulle vi hatt flere, men det er langt fram til det kan bli mulig, sier Landet.Han viser til Hånes-krysset der slike skiller har ført til nedgang i ulykker.Anne Berit Andersen (H) fra Søgne sitter i Samferdselskomitéen. Også hun ønsker flere skiller mellom veibanene.- Dette er helt klart viktig å få i stand, og vi vil ha mer penger til veisektoren. Det er mye penger å spare ved slike tiltak, og da tenker jeg ikke bare kroner og øre. Det mest verdifulle er menneskeliv, sier Andersen.Hun trekker fram strekningen mellom Kristiansand og Søgne som eksempel på en veistrekning som burde hatt slike skiller.- Denne veistrekningen oppfattes som sikker av trafikkantene, men det viser seg at det er her vi har hatt flest alvorlige ulykker, sier Fjerdingstad.Til tross for dystre tall fra forrige helg, skal ikke Utrykningspolitiet ha flere kontroller.- Det blir som vanlig. Og det er alltid valgets kval hvor vi plasserer oss. Forrige helg kunne vi ha forhindret ulykken ved Sørlandsporten. Der var det rus involvert, og vi kunne stoppet føreren. Men det er snakk om prioriteringer, sier Fjerdingstad.maren.eriksen@fedrelandsvennen.no