MANDAL: — Det er viktig at vi snakker om temaet slik at alle er klar over at mobbing eksisterer og at vi kan hjelpe de som utsettes for det, er klasse 9C på Blomdalen enige om.Forrige uke hadde klassen satt problemet på timeplanen. Elevene har snakket om hva som forårsaker mobbing og dårlig oppførsel og hvordan man kan få slutt på dette.Samme uke ble det lagt fram en rapport under åpningskonferansen for det nasjonale kompetanseprosjektet, «Samtak» på Hamar denne uka.Den forteller at elever som blir mobbet og sliter faglig, er tolv ganger mer utsatt for selvmordstanker enn sine medelever. De har også har dobbelt så høy risiko for depresjoner.Hver tiende elev i grunnskolen eller på videregående skoler har en tung hverdag. De får det ikke til fag som matematikk og norsk, og de blir plaget og mobbet av medelever.Undersøkelse er gjort blant 2000 elever i åttende klasse i Norge. Den er den første i sitt slag her til lands. Det kommer fra en klar sammenheng mellom det å være faglig svak, bli mobbet og gå rundt med depresjon og selvmordstanker.Om lag seks prosent av elevene betegnes som faglig svake. 6,5 prosent forteller at de plages ukentlig eller daglig av sine medelever.Dramatisk

De faglige og sosiale tallene er koblet sammen med opplysninger om selvmordstanker og depresjoner. Koblingen avslører dramatiske sammenhenger: Blant elevene som klarer seg greit, både faglig og sosialt, går tre prosent med alvorlige selvmordstanker. For gruppen som både blir plaget daglig eller ukentlig, og samtidig sliter med å få til de faglige kravene, er tallene tolv ganger så høye: Hele 36 prosent av dem har alvorlige selvmordstanker. Blant elevene som kun er berørt av ett av problemene - at de enten har problemer faglig, eller blir plaget ofte, er det mellom 13 og 14 prosent som har alvorlige selvmordstanker.Skremmende

— Det er skremmende tall som kommer fram, sier klassestyrerne Anne Karin Haugland og Hege Eide i klasse 9c.De føler ikke at problemene med mobbing er store på Blomdalen. - Men det er jo mye vi ikke ser. Gjennom elev- og foreldresamtaler har det kommet fram at noen elever har det vanskelig med mobbing, og da er det viktig å gripe fatt i det, sier de to.Fædrelandsvennen var med på klassens time fredag der elevene kom med synspunkter på hva som er god og dårlig oppførsel. De var enige om at det er stor forskjell på hvordan man oppfører seg mot foreldre, andre voksne og jevnaldrende.I lekse fikk de et skjema de skal fylle ut synspunkter på hvorfor de tror mobbing oppstår.Det er første gang at skolen prøver seg på denne type prosjekt om mobbing. Erfaringene vil avgjøre om prosjektet skal fortsette.