LINDESNES: Det sier John Trygve Mydland på Mydland i Lindesnes. Han mener Statens Vegvesen langt på vei møter seg selv i døra, all den tid de samme menneskene som markerer trafikkdødens høye antall, ikke sørger for skikkelig vedlikehold av vinterveiene.— Veivesenet bommer totalt. Veiene i innlandet blir verken saltet eller strødd tidsnok. En bil som skulle levere varer til verkstedet mitt måtte snu på grunn av en såpeglatt vei. I går morges var det spesielt glatt, men ingen hadde strødd, sier Mydland. Han sier at de som strør heiveiene lokalt gjør en kjempejobb, men får ikke lov til å strø veiene før de får beskjed fra veivesenet. I går morges fikk den lokale strømannen beskjed klokka halv syv på morgenen. Da måtte han kjøre tre mil til Mandal for å laste opp sand, og så tilbake til heia igjen. Først et par timer senere kunne han begynne å strø sand. Da har jo allerede skolebuss og andre passert den glatte veisetrekningen, sier Mydland.- Veivesenet sitter sentralt og observerer værforholdene på data, men hva skjer når dataene ikke stemmer med virkeligheten, spør Mydland.Politikerne bør snart forstå at det bor folk i innlandet også. De klarer ikke å opprettholde et skikkelig vedlikehold på innlandsveiene. Dette skjer gang på gang. Dersom det hadde vært strødd, ville det blitt mye sikrere, mener Mydland. - Det er saltvakten som gir beskjed og skal kalle ut. Vedkommende har vakt i området fra Mandal til Lyngdal, men det kan selvsagt ha skjedd en glipp i dette området, sier Egil Skaie i Mesta, Veivesenets entreprenørfirma som har ansvaret for å kalle ut strø- og saltbilene.- Væromslaget kan komme i løpet av få minutter, og dette med salting og strøing er alltid vanskelig å vurdere, mener Skaie.