MANDAL: — Nedre Malmø vil bli byens nye solside for alle som ønsker en leilighet badet i sol døgnet rundt, sier Sven Tallaksen, som leder kommunens arbeidsgruppe for planleggingen av Nedre Malmø.- Industrien langs elva kommer til å forsvinne. Fra nedlagte gamle Kjettingen mot Buehallene vil det være plass til et par hundre leiligheter, sier Sven Tallaksen.Han peker på at det også vil være plass til leiligheter i området som er knyttet til Buehallene, men regner med at det er området som skal utvikles til kulturformål, kontorer og næringsvirksomhet.- Det er over 40.000 kvadratmeter som skal utvikles langs Mandalselva. Hvor stor andel som skal brukes til leiligheter, vil neppe være avklart før til sommeren. Da håper vi reguleringsplanen kan være vedtatt og arbeidet med bebyggelsesplanen begynne, sier Sven Tallaksen. Stridsspørsmål

Stridsspørsmålene nå synes å være ny bro over Mandalselva, høyden på byggene langs elva, bevaring og kulturhus.- Det som vi først må forsøke å bli enige om, er fordelingen av kostnadene for ny infrastruktur, sa Sven Tallaksen, da han i går presenterte arbeidsgruppas forslag til løsninger og fremdrift for grunneierne.Tallaksen understreker at det må unngås at Nedre Malmø blir en stor parkeringsplass for kulturformål og leiligheter. På grunn av at en betydelig del av området langs elva trolig må heves for å unngå flomfare, kan området som heves utnyttes til parkering. Å legge parkeringsplasser under bakken må sannsynligvis avskrives på grunn av grunnvannet, men det arbeides med nytt parkeringshus i Stangheia.Innfallsporten med bil planlegges fra veien til Gismerøya. Derimot er det hard dragkamp om hvordan man skal komme til området til fots og på sykkel.- Ny bro fra sentrum er nødvendig for å knytte Nedre Malmø og et eventuelt nytt kulturhus til sentrum, sier Sven Tallaksen, med full støtte av rådmann Erik Hillesund. Tallaksen anslår ny bro til 20 millioner kroner.Lill Tony Ramvik, som representerer byselskapet og velforeningen i arbeidsgruppen, er derimot steilt imot gangbro. - Må kunne spasere

— Vi lever i en liten by. Hvorfor skal vi bruke millioner på ei bro som sparer oss for en kort spaser- eller sykkeltur over bybroa vi har? Hvis innholdet på Nedre Malmø blir godt nok vil folk komme fra alle steder, sier Ramvik.Hun mener ny bro vil redusere bildet av det estetiske vannspeilet og tilbudet til båtplasser.- Buehallene bør bevares i stedet for å rives. Hallene er så store at de må kunne utnyttes til kulturtilbud, sier Ramvik.- Hvis grunneierne får bestemme, vil det knapt være noe igjen å bevare på Nedre Malmø. Akkurat nå er ei e-verksbu like ved den gamle såpefabrikken det eneste som det er enighet om å bevare, sier Lill Tony Ramvik.Hun er imot flertallet, som vil godta 12 meter høye bygg langs elva. Ramvik mener bygg på ti meter vil gi et bedre estetisk bilde.Kjell Rune Olsen, som leder Mandal Industriforening, sier at det ikke lengre er kamp for å beholde industriarbeidsplassene langs elva, og sier det er tatt tilstrekkelig hensyn til gjenværende industri i arbeidet for ny næringsvirksomhet og boliger.