NY BIL FARO: Nykommeren har strengt tatt bare Peugeot-løven i grillen til felles med den utgående 406. Peugeot 407 er en ny bil fra innerst til ytterst, det gjelder ikke minst design.Peugeot skal vinne markedsandeler med en ny modell i mellom-klassen. Produsenten prøver ikke å likne konkurrentene, med 407 satser de på en egenartet design og høy komfortgrad. Peugeot 407 har en design som nok krever tilvenning, et uhyre elegant frontparti med et langt panser og kraftig tilbakelent frontvindu, bakparten er høy, butt og med en markert tversoverlinje over kanten på bagasjerommet. Veldig flott det også, men sett rett fra siden virker det ved første øyekast som det er en viss disharmoni i designen. Dette er en stil som krever tilvenning. Ikke stasjonsvogn

I mellomklassen er det romslige stasjonsvogner som står for den største delen av salget. Her er det den norske Peugeot-importøren får en utfordring, for 407 vil ikke bli produsert som tradisjonell stor stasjonsvogn. I stedet kommer det en 407 SW med et nokså begrenset bagasjerom, i stedet får den glasstak og såkalt panorama-utsikt gjennom store vinduer. Peugeot-direktør Per-Martin Eng innrømmer at det blir en utfordring og at fokus må rettes mot litt andre kundegrupper enn tidligere. Men dette demper ikke ambisiøse målsettinger om 9 prosent markedsandel og på sikt vil han også utfordre bilmerke nummer to i Norge. Peugeot er i dag det tredje største merket på det norske markedet.Norske kunder må altså svelge at etterfølgeren til Peugeot 406 ikke blir å få som stasjonsvogn, de må også trolig bruke litt tid på å venne seg til bilen spesielle utseende. Men det stopper ikke der, kundene må også forholde seg til at prisene gjør et kraftig byks oppover. Mens startprisen på 406 lå under 250.000 kroner, vil rimeligste 407 sedan komme på 282.500 kroner. Importøren forsvarer det med at det er en ny bil, bedre utstyrt og med bedre kjøreegenskaper der føreren er satt i fokus. Flotte kjøreegenskaper

Etter å ha kjørt den nye sedanen 407 i 50 — 60 mil på veier av ulik kvalitet, er det lett å være enig i at bilen har gode kjøreegenskaper. Men de skiller seg ikke markert ut i forhold til konkurrerende modeller fra Opel, Ford, Volkswagen og Toyota. Styringen er lett og presis, bilen ligger støtt på veien selv når den presses virkelig hardt. ESP er standard på alle modeller og sørger for ekstra sikkerhet om veigrepet skulle svikte. Noe avhengig av motorstørrelse og utstyrsgrad kan bilen settes opp både med et stivt sportsunderstell og et mykere komfortunderstell.Inne i kupeen er støynivået påtagelig lavt og sittekomforten svært god slik franske bilprodusenter er så gode til. Setene er passe myke, men gir likevel nødvendig støtte til lår og rygg. Instrumenteringen er logisk og oversiktelig, midtkonsollen med betjening for klimaanlegg og radio/CD-spiller er på samme vis. Rundt rattstammen sitter fire betjeningshendler. I tillegg til lys og vindusviskere er det betjening av radio/CD-spiller og cruisekontroll. Begge disse sitter slik til at føreren ikke kan se dem, han eller hun må lære seg til hvordan de betjenes i blinde. En annen ulempe skyldes bilens design med langt panser og høy bakpart. Det er ikke mulig å se hvor panseret slutter og hvor bakparten er. Ryggesensor er nesten en nødvendighet i bilen, men det er ekstrautstyr til 4106 kroner, bortsett fra på toppmodellene. Trangt i baksetet

Mens plassen er god og komfortabel i forsetene, er det heller smått stell i baksetet. Beinplassen er i knappeste laget og under taket er det såpass lavt at mange vil stange oppi hvis de lener seg bakover mot seteryggen. Enda lenger bak er det et bagasjerom på 468 liter, heller ikke det kommer opp mot konkurrentene som gjerne har bagasjerom på over 500 liter.Årsaken til dette er det lange panseret, det enorme overhenget foran (1,06 mm fra midten av forhjulene til støtfangeren) og at føreren er plassert usedvanlig langt bak i bilen. Den lange fronten er dels et designgrep, dels for å sikre fotgjengere mot unødig store skader.Fire bensinmotorer og to dieselmotorer blir tilgjengelig i bilen. Bensinmotorene er på 1,8, 2,0, 2,2 og 3,0 liter. Den største er en tverrstilt V6'er med en skikkelig snerr i strupen hvis den får turtall å jobbe med. Dieselmotorene er på 1,6 og 2,0 liter, sistnevnte er en godsak med et dreiemoment på fyrige 320 Nm.terje.andersen@fedrelandsvennen.no