KRISTIANSAND: Jojo Mayer er en av de helt store innen tromme-faget nå. Mandag kommer han til Markens i Kristiansand for å lære trommiser og musikere i byen å bruke trommesettet på nye måter. — Han er opprinnelig fra Sveits, men har bodd i New York de siste 10-12 årene. Han er blant de aller fremste når det gjelder nyutvikling av techno-musikk, spilt på akustiske instrumenter, forteller Bruce Rasmussen, førsteamanuensis ved Høgskolen i Agder, rytmisk avdeling ved musikkonservatoriet. - Han er på turné nå, både til Maijazz i Stavanger og Nattjazzen i Bergen. Dermed lyktes det å få til et besøk i Kristiansand også.- Hvorfor på Markens?- Hadde lyst til å arrangere dette i lokaler som gir litt mer stemning enn lokalene her på skolen, et sted der man treffer folk. - Og hvorfor kaller du det clinic?- Det er et gammelt, amerikansk navn på seminar. Det skriver seg tilbake til 20-30-årene i USA, da trommeslagere dro rundt i landet for å standardisere trommesettene i musikklivet, forklarer han, og synes clinic høres litt riktigere ut enn seminar.- Og hva skal folk oppleve når de kommer på Markens mandag kveld?- Jojo Mayer holder en opptreden, enten med disc eller med laptop i tillegg til trommene, han spiller låter, noen solo-ting, og så blir det anledning til spørsmål og svar etterpå. Han er utrolig flink, behersker teknikken som få andre, så dette er anledningen til å møte noe av det ypperste, forteller Bruce Rasmussen. - Hva betyr det at han spiller techno på trommer? Er ikke det en selvmotsigelse?- Nei. Musikken har på en måte gått i rundgang. Det begynte med at hip-hoperne samplet James Brown, etter hvert skrudde de opp tempoet og skapte noe nytt. Som den suverende trommeslageren han her, tenkte Jojo Mayer at vel, jeg er jo trommeslager, så det de gjør med boksene sine kan jeg gjøre med trommene mine. Dermed kom technoen tilbake til det akustiske. Han gjorde dette fordi han så at de unge sviktet jazzklubbene. Nå driver han selv hver tirsdag og spiller med bandet sitt Nerve i New York. På klubben Tribeca's Shine har han skapt en ny techno-kult som har fått et stort publikum. Dette er nok et eksempel på at musikken må fornyes hvis den skal leve. Og Jojo Mayer er en viktig fornyer, sier Bruce Rasmussen. Han håper de omkring 150 trommeslagerne som nødvendigvis må finnes i Kristiansand, etter tallet på band å dømme, skal kjenne sin besøkelsestid. Videre regner han med at clinic'en også er interessant for en rekke andre musikere. - Det er ikke ofte vi har utøvere fra toppsjiktet her i byen, så dette blir noe helt spesielt, sier Rasmussen.