— De merknadene som ble påpekt 19. desember i fjor, ble alle kjapt utbedret, sier Frederik Kristiansen - tidligere teknisk direktør i DFDS Seaways, og som nå utfører konsulentoppdrag for rederiet. Han forteller at sjøfartsmyndighetene utfører kontroller på skipene jevnlig. Årlig er det også en EU-kontroll - et «EU-syn» - der representanter fra de nasjonene ferja seiler på deltar. En slik ble gjennomført før jul i fjor.Dette er de fem anmerkningene skipet fikk. Tre av dem gikk på sikkerheten om bord: VDR-anlegget (voice, data & Recorder) fungerte ikke tilfredsstillende ved at et radarbilde ikke kunne tas inn. Anlegget var ifølge rederiet under installering under inspeksjonen. En kontraventil i ballasttank nummer to fungerte ikke godt nok.Pakningene på dørene på bildekket måtte gås nærmere over. De to siste var:En radiobefaring måtte utsettes til 29. januar fordi en inspektør var syk. Et håndtak på livbåt nummer sju fungerte ikke. Dette fant aldri mannskapet ut hva var, og den fungerer etter testkjøring, ifølge rederiet. - Det meste av dette plasserer vi i avdelingen for «småting», og de var raske å utbedre, sier Kristiansen.Et «EU-syn» gjennomføres når skipet ligger til kai eller i dokk. I noen tilfeller blir også inspektørene med på overfarter. - Hele skipet gjennomgås fra topp til bunn, sier Kristiansen. Klassifiseringsselskapet som var om bord samtidig med «EU-synet», fant en revne i en hjørneplate inne under dekk. - Dette var den viktigste anmerkningen som ble gjort. Også den ble fort utbedret. Det skal selvsagt ikke være revne inne i et skip heller, sier Kristiansen. Det var avisen Expressen som mandag brakte oversikten over statusrapportene for de 33 ferjene som seiler på den svenske vestkysten. Verst stilt var Kiel-ferja «Stena Scandinavia» fra Stena Line med 35 anmerkninger. Fartøysinspektør Håkan Ågård sier dette til avisen om «verstingen»:- Det fartøyet er ikke farligere enn noe annet. Det har bare med småfeil å gjøre, slik som at ulike rutiner ikke gjennomføres fullt ut, sier Ågård som legger til at rederiene Stena Line, DFDS Seaways og Color Line, som seiler på den svenske vestkysten, er veldig sikkerhetsbevisste.