KRISTIANSAND : — Ressurstilgangen i grunnskolen i Kristiansand kunne vært bedre. Men situasjonen er heldigvis ikke så ille som man kan få inntrykk av i den løpende debatt, sier utdanningsdirektør Gunnar Skaar i Vest-Agder til Fædrelandsvennen.Han baserer sin diagnose på statistikk som utdanningskontoret fører, og der tallmaterialet er sammenlignbart over en periode på de siste 10 til 12 år. Det er i alt fire indikatorer som legges til grunn i denne statistikken, og Skaar er spesielt opptatt av den som omhandler delingstimer og timer til spesialundervisning. Når man summerer delingstimer og spesialtimer og deretter dividerer på klassetall, får man en indikator som er interessant.- Det tallet forteller oss mye om den reelle ressurstilgangen i skolen, sier Skaar.Ved denne indikatoren kan man sammenlikne fylker mot hverandre og hvordan kommunene i et fylke ligger an i forhold til hverandre. Av en eller annen grunn har Vest-Agder alltid ligget lavere enn landsgjennomsnittet.- For inneværende skoleår er snittallet på landsbasis 428 timer, mens det for Vest-Agder er 408 timer, sier Skaar.Når han ser på kommunene i Vest-Agder, ligger Kristiansand like under gjennomsnittet med 400 timer. Men det er likevel om lag 100 timer mer enn de to kommunene som ligger dårligst an i Vest-Agder - nemlig Songdalen og Mandal.- For å anskueliggjøre dette, så måtte Kristiansand ha sagt opp om lag 55 lærere for å kommer ut like dårlig som Songdalen og Mandal, sier Skaar. Dette betyr og at de to nevnte kommunene er under særlig oppsyn fra undervisningsdirektøren.- Vi følger nøye med, og er opptatt av at de ikke reduserer innsatsen i grunnskolen ytterligere. Skjer det, vil vi bli alvorlig bekymret, sier han.Sett under ett mener han at det ikke har skjedd noen vesentlig negativ endring i ressurstilgangen i grunnskolen i fylket.- Det kunne vært brukt større ressurser, men det finnes intet grunnlag for å gjøre anskrik, sier han. Også elevtilgangen i grunnskolene i Vest-Agder avspeiler at det blir flere innbyggere i fylket. Tilgangen på elever til grunnskolen har nemlig økt med 1640 elever over de siste to-tre årene.- Halvparten av økningen kommer i Kristiansand, men det er likevel slik at samtlige kommuner i fylket har økning i elevtallet, sier Gunnar Skaar. Størst prosentvis økning har Åseral. Der har elevtallet økt fra 107 til 140 siden 1998.olaf.lorentsen@fedrelandsvennen.no