KRISTIANSAND: — Det er gjort et grundig faglig arbeid, og nå må det jobbes politisk for å finne penger. Argumentene for å samle luftfartsutdanningen på Kjevik og Høgskolen i Agder er mange, sier rektor Ernst Håkon Jahr.Selv om mye arbeid gjenstår er Ernst Håkon Jahr optimist. Det er sjeldent det opprettes helt nye høgskolestudier i Norge, men denne gangen er det ifølge HiA-rektoren mange krefter som jobber for å få etablert et eget institutt for luftfartsutdanning. I 2001 uttalte luftfartsdirektør Per-Arne Skogstad at Norge ved å bygge opp en god nasjonal høyskoleutdanning for luftfartsfag, både vil sikre rekrutteringen av eget luftfartspersonell, og samtidig tjene et europeisk utdanningsmarked. Samarbeid med Forsvaret

I går ble det overlevert en sluttrapport til Høgskolen i Agder, som anbefaler at Luftartshøgskolen etableres i samarbeid med Luftforsvaret, Avinor og andre utdanningsinstitusjoner på Kjevik. En ny luftfartshøgskole vil både kunne dra veksler på og styrke Luftforsvarets skolesenter Kjevik. Det er dekanus Morten Tveitereid ved fakultetet for teknologi i Grimstad som har vært prosjektleder for arbeidsgruppen, som mener at luftfartshøgskolen kan bli realisert allerede i 2006.Eksisterende bachelorutdanning, flyingeniørutdanningen i Grimstad, er foreslått flyttet til Kjevik. Samtidig ønsker HiA å etablere tre nye bachelorutdanninger i faggruppene trafikkflygerutdanning, flygelederutdanning og flylogistikkutdanning. Disse tre finnes ikke i Norge i dag. Vil du bli trafikkflyger, må du gå på private skoler i utlandet. Dagens flygeledere er utdannet i USA på Avinor sin regning. I dag er det ikke mulig for studenter å utdanne seg i disse tre fagene i Norge. Etablering av Luftfartshøgskolen på Kjevik vil kunne gi fra 50 til 70 studieplasser. - Ikke økt flystøy

— Vi regner ikke med at Luftfartshøgskolen vil føre til vesentlig større flyaktivitet over flyplassens nærområder. Det er foreslått å bruke både flyplassen på Lista og Forsvarets tidligere eiendommer på Evje som treningsområder, sier prosjektkoordinator Reidar Knutsen.I 1996 la det såkalte ULF-utvalget fram en rapport, der det ble anbefalt å legge flyger- og flygerutdanningen til høgskolesystemet og samtidig opprette et årsstudium i luftfartsadministrasjon. Arbeidsgruppen mente det vil være avgjørende at en eventuell luftfartsutdanning ble samlet under en høgskole og at denne ligger nær en flyplass som er godt egnet for praktisk trening.HiA vil ikke trenge å bekymre seg for plassmangel om planene om en luftfartshøgskole blir realisert på Kjevik. Forsvarsbygg kan frigi 4700 kvadratmeter. torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no