KRISTIANSAND: — Her hos oss fungerer bensinavgiften veldig bra, og den har solid oppslutning hos folk flest, sier varaordfører Pia Svensgaard (SV) til Fædrelandsvennen.Lørdag foreslo lederen for byutviklingsstyret i Kristiansand, Hans Otto Lund (H), å innføre en bensinavgift og i stedet rive bomringen. Lund mener de skisserte økningene i bompengesatsene til opp mot 25 kroner vil føre til en bymur rundt Kristiansand.- Én stor fordel med bensinavgiften er at administrasjonskostnadene er helt nede i 1,7%. Det tror jeg ingen bomselskaper kan måle seg med, sier varaordføreren i Tromsø. 78 øre ekstra

Bilistene i byen hennes betaler nå 78 øre ekstra per liter bensin eller diesel. Pengene går til veiprosjekter og trafikktiltak. Sist var det tunnel under Tromsø-sundet. Nå står sykkelstier for tur. Svensgaard understreker at forholdene for en bensinavgift ligger svært godt til rette i Tromsø, fordi det er langt til nærmeste bensinstasjon utenfor byen.- Det eneste bensinforhandlerne har merket, er at tungtrafikken med store drivstofftanker fyller utenfor byen. For privatbilister lønner det seg ikke, sier hun.- Så gitt at det finnes en god geografisk løsning rundt Kristiansand, kan jeg gjerne anbefale politikerne å innføre bensinavgift og heller fjerne bomstasjonene, sier hun. - Folk fornøyd

Også sjefredaktør i avisen Nordlys, Hans Kristian Amundsen, sier Tromsø-væringene har funnet seg godt til rette med bensinavgiften.- Det var jo stor diskusjon da avgiften ble innført for om lag 10 år siden. Det viktigste nei-argumentet var frykten for at folk heller skulle fylle bensin andre steder, men det har ikke slått til, sier han.Avisen har med ujevne mellomrom foretatt målinger blant folk for å få et bilde av stemningen, og resultatet er entydig, ifølge Amundsen.- Folk er fornøyd. De ser at pengene går til nødvendige trafikktiltak. Selv drosjenæringen synes nå å ha akseptert avgiften. Det sier ikke så lite, mener sjefredaktøren.Her sør er leder av Bensinforhandlernes bransjeforening, Borgar Haugland, mer betenkt.- Dette ønsker vi helst ikke. I utgangspunktet tas det inn mer enn nok i skatter og avgifter til det offentlige.- Men dette vil jo i så fall føre til at bomringen fjernes?- Jo, hvis den forsvinner og nabokommunene også går med på en bensinavgift, vil det kanskje være greit nok. Haugland sier bensinforhandlerne «saktens skal kunne drive inn denne avgiften», men vil gjerne ha noe igjen for det.- Vi vil jo få administrasjonsutgifter og bør sitte igjen med en 10-øring for hver liter vi selger.vidar.udjus@fedrelandsvennen.no