KRISTIANSAND: — Det var veldig tøffe og rå forhandlinger. Markedsdirektør Steinar Kristiansen i NorgesGruppen kunne godt hyle og skrike litt, men det var aldri snakk om ufine metoder, sier styreleder Øyvind Berntsen i Hennig-Olsen Is i Kristiansand. Berntsen var fram til august i fjor viseadministrerende direktør ved isfabrikken. En del av denne jobben var å forhandle med nevnte markedsdirektør Kristiansen for å få produktene til Hennig-Olsen Is inn i Meny-, Kiwi-, Spar-, Joker- og Mix-butikkene. Mafia og løgn

I gårsdagens utgave av avisen Dagens Næringsliv hevder Kristiansen at han i slike forhandlinger med ulike leverandører brukte det han kaller mafiametoder. Og han forteller om en kultur der leverandører måtte spandere turer og dyre gaver på ledelsen i NorgesGruppen for å få innpass med sine varer.«Kristiansen forteller om leverandører han har kjeftet ut og truet. Hvordan han har diktet opp nye rabatter. Listen over leverandører han har hatt ansvaret for, er lang: Freia, Nidar, Hennig-Olsen, Kodak, Tidemann - for å nevne noen,» skriver avisen.- Kristiansen var en tøff kar å forhandle med, men jeg kjenner meg ikke igjen her, sier Berntsen, som sist møtte Kristiansen tidlig i 2003. Kristiansen er nå ute av NorgesGruppen.- Må dere betale for å få god hylleplass i butikkene?- Det jeg kan si er at vi forhandler om hvor stor andel vi får av eksponeringen. Men avtalens innhold vil jeg ikke kommentere utover det. Den er et forhold mellom NorgesGruppen og Hennig-Olsen Is, selv om det ikke er noe her som ikke tåler dagens lys. - Ikke smøring

  • Hvordan reagerer du på at din bedrift omtales i en slik sammenheng?- Jeg vet ikke om jeg vil bruke ordet uheldig, men jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i en del av de beskrivelsene som gis.- Så dere spanderte ikke ekstra ytelser på Kristiansen og hans folk, fra gratis opphold i Dyreparken og oppover?- Vi har ikke smurt opp folk. Absolutt ikke. Tidligere ga vi iskake i julegave til våre forretningsforbindelser, men i fjor kom det skriv fra nettopp NorgesGruppen om at de ikke ønsket julegaver.- Tror du den kulturen Kristiansen beskriver eksisterer?- Jeg kan ikke mene noe om det andre har opplevd. «Høstjakta»

NorgesGruppen er Hennig-Olsen Is' klart største kunde, og Berntsen legger ikke skjul på at de årlige forhandlingene er vanskelige. Han understreker at NorgesGruppen som én av bare fire matvarekjeder, har stor makt i forhold til den enkelte leverandør.- «Høstjakta», som vi kaller den, begynner 1. oktober i NorgesGruppens lokaler i Oslo, gjerne ved at vi legger frem et tilbud om våre produkter og priser. Samtidig legger vi frem de siste salgstallene. Det er det eneste språket de forstår. Deretter svarer de med å kreve lavere pris og true med å gå til noen av våre konkurrenter. Så er det å ta og gi frem til fristen 1. januar, sier Berntsen.- Hva tenker du om den granskningen av bransjen som moderniseringsminister Morten Andreas Meyer (H) har varslet?- Det er greit nok. Hvis de tar kontakt med oss, har vi ingenting å skjule. Krever åpenhet

Moderniseringsministeren selv krever full åpenhet fra både matvarekjedene og leverandørene når bransjen skal granskes.- Det er nødvendig for at vi skal komme til bunns i denne saken. For til bunns skal vi, sier Meyer til Fædrelandsvennen.Han har beordret Konkurransetilsynet til å foreta en full gjennomgang av matvarebransjen på bakgrunn av oppslagene i media om korrupsjonsliknende tilstander.- Foreløpig er dette bare påstander, men det er svært viktig for oss forbrukere at konkurransen fungerer. - Er du overrasket over oppslagene om at leverandører må kjøpe seg plass hos de store kjedene?- Jeg vil ikke karakterisere slike påstander, men heller sørge for at konkurransereglene etterleves.vidar.udjus@fedrelandsvennen.no