KRISTIANSAND: Å lage animasjonsfilm går ut på å gi liv til døde ting eller til tegnede figurer. Ordet «animasjon» betyr å levendegjøre, og på animasjonsverkstedet under Barnefilmfestivalen sitter 15 ungdommer og gir liv til draker på rulleskøyter. Blant annet. Eller hamburgerspisende hoder uten noe særlig kropp å skryte av. Eller små, kravlende kryp som spiser store epler. Og Camilla Nguyen på elleve og et halvt år fra Søgne sitter på gulvet og drypper maling ut av noen plastflasker.— Hm, dette blir jo bare noe griseri, synes vi at vi hører Camilla mumle før hun begynner å få taket på det. Marte Maren Holth er en av instruktørene på animasjonsverkstedet, og hun instruerer:- Drypp litt, og så trykker du på knappen før du drypper mer, sier Marte Maren etter hvert som stadig flere farver blander seg med hverandre på glassplaten som de har lagt på gulvet. Et digitalt kamera står på stativ, og gjennom å trykke på en tast på et tastatur, kan Camilla ta opp bilde for bilde - slik at det hele blir en sammenhengende bevegelse når alle bildene kjøres etter hverandre på filmen. Men så er det jo litt juks med i spillet her også, selvfølgelig.- Animasjonsfilm er enormt tidkrevende - det går ut på å lage for eksempel 24 tegninger som på filmen utgjør en bevegelse på ett sekund. Det betyr altså at vi filmer 24 bilder i sekundet, men egentlig jukser vi litt og filmer to og to bilder - det vil si 12 bilder i sekundet. Dermed går det litt fortere, og alle bortsett fra Disney-folkene gjør det på den måten. Svært få, om noen i det hele tatt, kan se forskjell. Det blir selvfølgelig littmykere bevegelser hvis vi filmer 24 bilder i sekundet, men forskjellen er utrolig liten, forteller instruktør Marte Maren Holth. Hun går på kunstskole i England, og studerer nettopp animasjon. Med seg som instruktør har hun for øvrig Kjell Hammerø.Det har forresten vært en enorm interesse for animasjonsverkstedet under Barnefilmfestivalen. Om lag 120 unge hadde meldt seg på, men kun 15 fikk plass. Det skjedde ved loddtrekning.- Deltagerne er flinke til å finne på historier til filmene sine, så vi forsøker å legge vekt på det abstrakte - den kunstneriske delen av arbeidet. Historiene må være veldig korte for at alle skal bli ferdige, men så setter vi alle historiene sammen til én film som skal vises på avslutningen av festivalen søndag, forteller Marte Maren Holth. Deltagerne jobber både i grupper og alene, og arbeidet spenner fra å lage såkalte flipbøker til å modellere figurer i plastelina - eller plastilin, som noen sier. Modellkitt, kort sagt. Flipbøker har kanskje flere lagd - da tegner du en tegning på hver side i en kladdebok og forandrer ørlite på tegningen for hver side. Når du så blar kjapt igjennom, ser det ut som tingene beveger seg.Og søndag er det altså både prisutdeling (Dyreparkens Ludi-pris til beste publikumsfilm) og premi¿re på animasjonsverkstedets festivalfilm. (May 6 1999 7:43AM)