ARENDAL: De tre første månedene i år økte trafikken med Sørlandsbussen mellom Kristiansand, Arendal og Oslo med hele 39 prosent i forhold til samme periode i 1998. Kapasiteten på ekspressbussen er ofte sprengt, og nå vil ATS (Aust-Agder Trafikkselskap) øke antall avganger så det monner.Hvis Samferdselsdepartementet, som utstedet ruteløyvene, gjør som ATS vil, blir det seks nye turer hver uke fra Kristiansand via Arendal til Oslo, én ny fra Oslo til Kristiansand om Arendal og åtte nye fra Oslo til Arendal.I dag går første buss fra Sørlandet til Oslo klokken 05.30 både fra Kristiansand og Arendal. Nå vil ATS ha en ny rute med start fra Kristiansand klokken 07.05 med ankomst Oslo 12.25 alle dager fra mandag til fredag. Søndag blir det en ny avgang klokken 13.45.Fra hovedstaden til Sørlandet blir det en ny avgang søndag klokken 14.15 og 23.15. Dessuten en avgang alle sju dagene i uken klokken 20.15. Disse to siste avgangene går bare til Arendal.For Kystbussen til Sarpsborg er det snakk om å utvide antall avganger med én hver søndag i hver retning.Det er også planen å komme fram til et ruteopplegg som gjør det mulig å få en god tilknytning til Torp flyplass. En egen flybuss fra sørlandsbyene til Torp regnes ikke for å være økonomisk forsvarlig nå.I saksfremlegget til fylkesutvalget skriver saksbehandler Kjell Arild Eidet at Sørlandsbussen til Oslo er en reell konkurrent til toget. Men han peker også på at NSB har hatt vekst i passasjertallet i samme periode som Sørlandsbussen. Likevel er det konkurransen med privatbilen som er viktigst. Fortsatt går 80 prosent av persontrafikken til Oslo med privatbiler.Eidet peker på at NSB snart setter inn krengetog på Sørlandsbanen, og at konkurransen dermed blir skjerpet. Han vil i løpet av høsten foreta en vurdering av det totale tilbudet med tog og buss mellom Aust-Agder og Oslo.(Jun 1 1999 9:06)