KRISTIANSAND: — Jeg liker ikke at slikt kan skje. Det er jo ikke noe gøy å få navnet klistret ut slik, sier en av dem som blir omtalt som klient på postlisten på kommunens hjemmesider. Han ønsker slett ikke å offentliggjøre navnet sitt hos Kristiansand kommune, og vil heller ikke at det kommer på trykk i Fædrelandsvennen. Hans tre år gamle sak dukket plutselig opp på kommunens nett onsdag i forrige uke.

Nav-konflikt

— Egentlig burde vi som har vært involvert i Nav stå frem og fortelle hvor galt det er, men jeg ønsker ikke det nå, sier han. Brevet som er gått til kommunen, og henvist til på deres nettside, handler om en konflikt han har hatt med Nav og kommunen.

Fædrelandsvennen oppdaget navnene på kommunens offentlige journal søndag kveld. Normalt er navn fjernet på alle saker som er taushetsbelagt.

Datatilsynet har flere ganger advart mot at slike glipper kan skje, og har kritisert kommuner for slepphendt omgang med personopplysninger. For fem år siden var tilsynet skeptisk til kommunenes håndtering av ny lov som krevde at alle postlister skulle legges ut på nett.

Datatilsynet advarer

— Opplysningene ligger fritt tilgjengelig for hele verden. Vi opplever stadig at kommunene gjør slike feil, har informasjonssjef Ove Skåra i Datatilsynet sagt til forbrukernettstedet Teknofil.

Tilsynet beklager at det nå har skjedd igjen.

— Dette kan være veldig belastende for dem det gjelder, selv om det denne gangen ikke gjelder så mange, sier seniorrådgiver i Datatilsynet Trude Talberg-Furulund til Fædrelandsvennen. Hun mener det er viktig at kommunen går gjennom sine rutiner for at de ikke gjør slike brølere igjen

— Det offentlige sitter på mange opplysninger som folk er pålagt å gi dem. Da har de et særskilt ansvar for å beskytte mot ufrivillig offentliggjøring, sier Talberg-Furulund.

Kommunen beklager

Helse- og sosialsjef i Kristiansand kommune, Lars Dahlen, var ikke klar over feilen da Fædrelandsvennen tok kontakt med ham mandag. Han henviste videre til kommunens dokumentsenter, som heller ikke kjente til offentliggjøringen. De fant imidlertid navnene, og kunne raskt konstatere at dette var en feil.

— Dette er sterkt beklagelig. Nå skulle jeg vel ønske at jeg kunne si at det var en teknisk feil, men det er en menneskelig glipp, sier leder for dokumentsenteret, Grete Gavelstad.

Som leder av dokumentsenteret tar hun på seg ansvaret.

La om systemet

Feilen skjedde da kommunen skulle oppdatere sitt system for arkivering av dokumenter. De benyttet anledningen til å oppdatere gamle dokumenter, slik at de kom inn i det søkbare arkivet. Flere tre år gamle brev havnet da plutselig på arkiveringsdatoen 29. januar, to av dem med fullt navn på klienter som hadde forbindelse til sosialkontoret og Nav.

— Vi forsøkte å få alt riktig på plass, men klarte det altså ikke, sier Gavelstad.

— Har dere gode nok rutiner for å unngå slike offentliggjøringer?

— Vi skal ha det. Rutinen er at postlistene skrives ut. Deretter går først en person gjennom dem manuelt, før en til leser korrektur. Det gjøres mye med tanke på offentliggjøring. Men denne gangen sviktet det hos begge, sier Gavelstad. Hun påpeker at de forsøkte å være raske og effektive ved omleggingen. I hastverket oppstod disse to feilene.

— Vi har funnet disse to dokumentene og navnene, men vi skal gå gjennom mye mer og sjekke ut at det ikke er flere slike feil, sier Gavelstad.