FROLAND: Gullknapp har søkt om konsesjon til å ta imot fly med opptil 50 passasjerer. De regner med å kunne ha opptil 50.000 passasjerer i året fra 2018. Luftfartstilsynet er positive til konsesjonssøknaden.

— Det er departementet som avgjør konsesjonssaken, men Luftfartstilsynet har ingen innvendinger til søknaden innenfor det som er vårt ansvarsområde, skriver Wenche Olsen i Luftfartstilsynet i en e- post til Fædrelandsvennen. Hun er avdelingsdirektør for flyplass og flysikring.

Svaret vekker glede på Gullknapp.

— Jeg tror og håper at Samferdselsdepartementet ikke gjør om på dette. Med den målestokken vi snakker om, vil de knapt merke konkurransen i Sandefjord og Kristiansand, sier Jan Morten Myklebust, daglig leder ved Arendal lufthavn Gullknapp.

Lite konkurranse

Vanligvis behandler Luftfartstilsynet selv saker om konsesjon, men i den betente saken om Gullknapp har Samferdselsdepartementet bestemt seg for å ta avgjørelsen.

I sine høringsuttalelser har både Avinor og NHO Luftfart sagt at saken er for dårlig utredet. Avinor mener trafikken på Gullknapp vil kunne føre til inntektstap på Kjevik og at de dermed må stoppe investeringer.

NHO Luftfart mener også at Gullknapp kan svekke Kjevik og Sandefjord, siden konsesjonssøknaden innebærer at Gullknapp kan oppgraderes til en kommersiell flyplass.

Luftfartstilsynet skriver i sitt vedtak at det avgjørende punktet for dem er om konsesjonen vil ha negative innvirkninger på en "samfunnstjenelig luftfart". De åpner for å avslå søknaden hvis det hindrer Avinor fra å sikre flyplasstilbudet i Norge.

Men ifølge Luftfartstilsynet vil ikke de negative virkningen for Torp og Kjevik være så store at de er i strid med hensynet til en samfunnstjenelig luftfart. Derfor sier de ja til konsesjon.

50.000 passasjerer

I sin konsesjonssøknad har Arendal lufthavn Gullknapp sett for seg to byggetrinn:

• Første steg: rullebane på 1199 meter. Daglige flyginger til Stavanger og Bergen med fly som kan ta ni passasjerer.

• Andre steg: rullebane på 1199 meter, men utvidede sikkerhetssoner. Flyplassen kan da ta imot fly med plass til 50 passasjerer.

Arendal lufthavn Gullknapp ser for seg 154 flybevegelser per uke og 8000 per år. De har anslått at de kan ha 50.000 passasjerer i 2018, halvparten av dette vil være ny trafikk.

Jan Morten Myklebust er også daglig leder for Stord lufthavn. Flyplassen er på størrelse med Gullknapp, har konsesjon for rutefly og konkurrerer med Bergen, Haugesund og Stavanger.

Myklebust mener det viser at Kjevik, Torp og Gullknapp kan leve godt sammen.

— Jeg kan ikke skjønne at de ikke vil gi oss konsesjon. Dette dreier seg også om private midler. Staten er ikke inne i dette prosjektet.

Sprikende

Planene om flyplass på Gullknapp har sterk støtte lokalt. Både Aust- Agder fylkeskommune, Arendal kommune og Froland kommune ønsker seg ruteflyginger fra Gullknapp.

På Kjevik har ledelsen derimot vært negativ.

— Vi får bare ta til etterretning hva deres kommentar er. Jeg har ikke hatt anledning til å lese deres vedtak ennå, sier lufthavnsjef Thomas Langeland.