Amanuensis Jon P. Knudsen mener ny hovedvei fra Stavanger til Oslo, gjennom Setesdal, er det som skal til for virkelig å snu den negative befolkningsutviklingen i øvre Setesdal. Foto: Tore-Andre Baardsen

— Å bygge en ny helsårsvei som erstatning for Brokke-Suleskard åpner helt nye muligheter for næringsutvikling i Setesdal, etter lang tid med befolkningsnedgang i Bygland og Valle, sier amanuensis Jon P. Knudsen.

Ti mil kortere

Han var mandag kalt inn til Setesdal regionråd for å foredra om de store mulighetene han ser. Knudsen mener en ny hovedvei fra Stavanger, under fjellet fra Sirdal til Valle og videre til Telemark og Oslo vil bety mye for dalen, men også for landet.

— Vi snakker ti mil kortere vei mellom to av Norges store byområder. Blir E 134 hovedvei til Bergen, styrker det bare mulighetene og behovet, sier Knudsen.

Løyvet 200.000 kroner

For setesdølene har det vært en drøm i mange år ha Setesdal som naturlig stoppested på en helårsvei mellom Stavanger og Oslo. For noen år siden la entreprenørbransjen i dalen fram privat forslag om utbygging. Næringslivet i dalen sier de merker oppgang i omsetning så fort Suleskardveien åpner hver vår.

— Nå løyver vi 200.000 kroner til et forprosjekt. Hvor skal veien gå, hva skal standarden være, hva med tunneler og stigningsgrad? Fylkeskommunen og Setesdalskommunene setter i gang en prosess nå. Vi må tenke langsiktig, sier Valle-ordfører Tarald Myrum.

- Enorme muligheter

— Nå kommer ny tunnel ved Seljord. Både i Telemark, Sirdal og Rogaland er det entusiasme for en ny helårsvei, sier Myrum.

— For dalen åpner det seg enorme næringsmuligheter, sier han.

Jon P. Knudsen mener norske myndigheter må se mulighetene som åpner seg. Han tror ikke investeringen utløses alene fordi Setesdal trenger vekst.

— Det alene er ikke nok. Oslo og Stavanger må på banen. Ingen bør være mer interessert i denne veien enn dem, sier Knudsen.