KRISTIANSAND : «Når vi først lager en relativt dyr tunnel, kan det bare forsvares hvis vi legger bussmetro inn. Vi må sørge for at bussmetroen betjener de 5000 studentene på Gimlemoen,» argumenterte blant andre Bjarne Ugland (Ap). Det ble innvendt at det var for tidlig å fastlegge busstraseen, og at det ville skade samarbeidsklimaet overfor fylkeskommunen. Derfor ble følgende kompromissforslag vedtatt i november 2001: «Bystyret mener at det i fremtiden ikke bør innreguleres busstrasé direkte fra rundkjøringen på Bjørndalssletta til Oddemarka. Arealet som frigjøres når tunnelen på E 18 settes i drift, bør regulers til park. Dette må innarbeides så snart som mulig i gjeldende planer. Det må legges vekt på at fremkommelighet for kollektivtrafikken blir best mulig.» Det ble vedtatt med 30 mot 23 stemmer. Vedtaket blir i praksis bare et signal fra kommunepolitikerne om hvordan de ønsker det, og den endelige avgjørelsen må tas senere i en egen sak. Fylkespolitikerne skal også si sitt.