KRISTIANSAND: — Jeg er veldig glad for dette, sier plan- og miljøsjef Øystein Holvik da Fædrelandsvennen overbringer ham nyheten. Miljøverndepartementet vedtok i går å gi pilotprosjekt-status til Kristiansand, Trondheim, Tromsø og Borre. Det betyr at det det vil dryppe millioner til opprydning i Kristiansandsfjorden de nærmeste årene. 20 millioner

I år skal det fordeles inntil 20 millioner kroner til de fire stedene, innbyrdes fordeling avklares over pinse. Kristiansand har søkt om 45 millioner kroner til dette prosjektet, fordelt over de neste tre åra. Hele prosjektet i Kristiansand er beregnet å koste ca. 120 millioner kroner. - Vi ble nylig kalt inn til møte i SFT over pinse, med beskjed om at vi var i finalen når det gjaldt å få pilot-status. Det var jo veldig hyggelig at vi nådde helt opp, sier Holvik. Han sier at kommunen ønsker å få fortgang i opprydningen, og viser til arbeidet i Hannevika allerede er i gang. Kongsgårdbukta

Kristiansand får i hovedsak midler til utprøving og gjennomføring av mudring og strandkantdeponering av muddermasser i Kongsgårdsbukta.- I søknaden har vi hovedfokus på Kongsgårdbukta og Marvika. Første sted er det en gammel søppelfylling vi lenge har visst vi må gjøre noe med. Vi har klart planer for å hindre utlekking til fjorden av det som ligger på bunnen. I Marvika er det mulige forurensningskilder både på land og på sjøbunnen. I søknaden har vi også nevnt behovet for å utvide tildekkingen i Hannevika mot Elkem. Første prioritet er Kongsgårdbukta, sier Holvik. Fortgang

  • Regjeringen legger opp til økt innsats i opprydding av gamle miljøsynder, knyttet til miljøgifter som PCB i havnebassenger og fjorder. Vi ønsker å komme raskt i gang med oppryddingen, og nye prosjekter følger senere, samtidig som vi innhenter ny kunnskap, som er helt nødvendig for å komme videre i dette arbeidet, sier miljøvernminister Børge Brende i pressemeldingen. Han peker på at Kristiansandsfjorden er særlig forurenset fra tungindustri, men også fra verftsvirksomhet, militære aktiviteter og avfallsfyllinger. I tillegg er det en betydelig trafikkhavn og det er flere småbåthavner i området. Det er omsetningsforbud og kostholdsråd for fisk og skalldyr i området og sedimentene er forurenset med dioksiner, heksaklorbensen (HCB), PAH, TBT og flere tungmetaller.