AUDNEDAL: — Folk skal få merke at kommunen blir et enklere sted å henvende seg til, der vi lettere vil kunne yte hjelp, sier rådmann Kjell Olav Hæåk.Kommunestyret vedtok i 1997 å foreta en vurdering av kommunens sterke og svake sider, ansvarsfordeling og effektivitet. Nå foreligger resultatet. Arbeidsgruppen har bestått av rådmann Hæåk, assisterende rådmann Jens Monstad, skolesjef Steinar Fuglestveit, helsesøster Kari Stordal og hovedtillitsvalgt Terje Andersen.Forslaget om et felles servicekontor for sentraladministrasjonen og alle etater servicekontor, er nok det innbyggerne vil merke mest. Tanken er å få til et felles sentralbord. I dag må en som er ukjent i kommunen, selv ringe rundt for å få tak i rette vedkommende.- I dag klarer vi ikke å yte den servicen vi bør til publikum. I løpet av noen uker er et nytt sentralbord på plass, sier Hæåk.Meningen er at servicekontoret også skal bistå med utfylling av kommunale skjema og at publikum skal få tilgang på internett. Rådhuset står foran en utvidelse, og det er i denne forbindelse at servicekontoret skal etableres sammen med folkebiblioteket.Blir det politiske gehør for tanken, skal alle kommunens etater samles i rådhuset, som ligger på Konsmo. Etter omorganiseringen blir antall etater redusert fra seks til tre: Oppvekst og kultur, bolig- og plan og næring, og helse-, sosial og omsorg.Videre foreslår gruppen å etablere en kulturkonsulent i en 50 prosent stilling. I Audnedal kommune har kulturlivet blitt dårlig ivaretatt. Riktignok har sosialkontoret (!) hatt ansvaret, men arbeidet har ikke akkurat vært prioritert.- Nå vil vi samle de administrative oppgavene i kultursektoren i en stilling, sier Hæåk.Ellers ønsker gruppen å styrke it-arbeidet i kommunen med en datakonsulent i 40 prosent stilling. - Nå har dataansvaret vært spredd rundt på forskjellige. Skal vi satse på et servicekontor, bredbånd, internett og så videre må vi har mer ressurser på data, sier Hæåk.Omorganiseringen skal behandles i kommunestyret torsdag.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no