KRISTIANSAND: — De siste 10 årene har Hennig-Olsen Is AS brukt 100 millioner kroner på frysedisker og softismaskiner. Totalt har vi nå 22.000 stykker. Dessuten mottar vi selv 10.000 fakturaer i året og sender ut 30.000. Her er det litt å holde styr på! sier økonomisjef Svein Hjort-Olsen hos Hennig-Olsen Is AS i Hannevika i Kristiansand.Disker, fakturaer, iskrem, biler, ansatte og mye, mye annet administreres ved hjelp av åtte-ni datasystemer. Nå har fjorårets 75-årsjubilant tatt skrittet over i den hurtig voksende «e-business». Et av systemene - det som styrer frysediskene - er lagt over på en Internett-basert løsning, i tillegg er det installert et sentralt system som gjør at alle delsystemene bedre kan snakke sammen og utveksle informasjon.- Vi begynner forsiktig på denne måten. Erfaringene så langt er positive, flere deler av virksomheten vil nok følge etter ut i «cyberspace» om ikke lenge, kommenterer økonomisjefen.Ordresystem og annen kundekommunikasjon er nærliggende å tenke på i så henseende. Raskere, bedre kundekommunikasjon kan blant annet gi redusert behov for lagerhold, med lavere kapitalbinding og sparte rentekostnader som resultat.Strekkoder

— Alle frysediskene har fått strekkoder som leses av med en liten, håndholdt datascanner som enkelt laster informasjonen over i Internett før den sendes videre til Hannevika. Dermed slipper servicefolkene den manuelle punchingen og kan bruke tiden til å vedlikeholde flere maskiner, og vi unngår en feilkilde. Effektiviteten stiger, pluss at det å holde orden på den delen av maskinparken har stor økonomisk betydning, forteller IT-konsulent Henny Lindland og viser stolt fram web-systemet. Det holder rede på hvor samtlige frysedisker befinner seg fysisk til enhver tid, hvem som disponerer dem, når og hvordan de ble vedlikeholdt sist, hvilket merke de er, og så videre.-Vi får et hav av opplysninger. Å være på et høyere informasjonsnivå gir oss fordeler i forhandlingene med dagligvarekjeder, grossister og frysediskleverandører. Vi kan si at «deres disker er 25 prosent dyrere å vedlikeholde enn konkurrentens», eller at «deres kjede har en utnyttelse av frysediskene som ligger under andres». Kunnskap er makt! fastslår Hjort-Olsen.Økt kunnskap er generelt bra, også for Hennig-Olsen Is AS. Økonomisjefen forteller at den bedrede dataflyten har gitt ledelsen mang en aha-opplevelse.- Vi ser klarere enn før at det er kostnader å spare også andre steder enn i produksjonen. Det gjelder bare å løfte blikket litt, sier han.Han avviser imidlertid kategorisk at det kan bli snakk om personellreduksjoner i kjølvannet av ny teknologi.- Effektiviseringen betyr at hver enkelt kan yte mer. Det er virkningen vi oppnår. Men i takt med den helhetlige prosesstenkningen og -utviklingen som «e-business» både krever og naturlig skaper, vil vi nok se både oppbygging og vridning av kompetanse hos de ansatte i årene som kommer, fremholder økonomisjef Svein Hjort-Olsen.