BIRKENES: — Det er tre drosjeløyver på Birkeland, det er ett for mange. Vi ønsker at det løyvet som nå er ledig ikke blir lyst ut inntil videre, sier lederen av Birkenes Taxisentral, Svein Olav Olsen.En bil per tusen

En tommelfingerregel går på en drosjeløyve per tusen innbyggere. I Birkenes bor det omlag 4200 mennesker, men det er hele seks løyver. Det har med kommunens store utstrekning å gjøre og det faktum at det er flere bygdelag. Hverken Svein Olav Olsen eller hans kollega Håkon Sveen har noe å si på at det er en drosje stasjonert på Herefoss, Fidjetun og i Vegusdal.- Problemet er Birkeland. Her er det tre drosjeløyver. Dermed har vi seks løyver i en kommune med vel fire tusen innbyggere. Det er like mange som i Lillesand med mer enn åtte tusen mennesker, sier Olsen.- Men er det ikke bra for publikum at det er mange drosjer slik at de slipper å vente på bil?- Saken er at folk på Birkeland ikke bruker drosje. Mer enn 70 prosent av turene våre blir betalt av Kjørekontoret i Aust-Agder. Vi lever av syketransport og kjøring av eldre. Utelivet på Birkeland er minimalt, det er ingen kultur for å bruke drosje, mener Olsen.Nok med to

— Under vanlige omstendigheter er det nok med to biler her. Men skulle det være behov kan vi stille to reservebiler på kort varsel. De som deler ut løyvene glemmer at det til hvert løyve er en reservebil. Men det hører til sjeldenhetene at det er behov for å kalle inn noen ekstra, sier Sveen.De to som kjører drosje på Birkeland i dag skal etter loven ha drosjekjøringen som sitt hovederverv. Slik trafikkgrunnlaget er i dag er det knapt det går for to biler. Med tre løyver blir det ikke til å leve av, mener de.- Jeg har ført litt statistikk her. I tiden fra oktober 1998 til desember i fjor har jeg hatt 455 kjøredøgn med 2259 turer. Det tilsvarer et gjennomsnitt på mindre enn 5 turer per døgn. Tallene her kan dokumenteres fordi vi har registrerende taksameter, sier leder av Taxisentralen.Det tredje løyvet på Birkeland har ikke vært i bruk en tid. Siste sjåfør som hadde dette løyvet var Jonny Vitsø, men han gav opp etter en tid fordi antall turer per bil gikk drastisk ned og lønnsomheten sank til det uforsvarlige. Vitsø søkte et ledig løyve i Grimstad og sa takk og farvel til Birkeland da søknaden ble innvilget.