LISTA: De ordinære flygningene fra Lista opphørte i 1999. I de påfølgende to årene var det enkelte forsøk på å gjenoppta trafikken, men uten hell.

I dag er området først og fremst næringspark, men det går fortsatt enkelte fly.

— Vi er fire-fem stykker som flyr motorfly her. Det er små fly, Cessna og Piper, sier flekkefjæringen Terje Glendrange.

I tillegg, forteller han, er det et litt større mikroflymiljø på flyplassen.

Glendrange hadde gjerne sett de store passasjerflyene plante landingshjulene på rullebanen igjen.

— Som flyentusiast må jeg si det hadde det vært et fint syn. Men det må en stor tilrettelegging til, sier han.

Flyplassjef Tore Albrektsen er ikke så optimistisk. Han har fulgt flyplassen i 40 år, og har fortsatt tittelen sin. Men nå er han flyplassjef på si. Et reisebyrå tar resten av tiden hans.

— Sånn er det her nå, sier han.

Han kjenner til hendelsen kristiansanderen Svein Halle refererer til – tiden da kristiansandsflyene en overgangsperiode måtte gå fra Lista.

— Det var i 1969 eller 1970. På Kjevik var det full asfaltering og overhaling av rullebanen. Arbeidene der borte varte i en måned-halvannen. Det gikk mye her da: Amsterdam-flyet, København, de øvrige avgangene, minnes han.

Albrektsen føler han må skuffe Hamre vel:

— Den gangen var Lista en fullt operativ flyplass. Nå har vi ikke kontrolltårn, ikke brann og redning, ekspedisjonsbygning, terminal eller innflygningsutstyr. Hele flyplassen vil måtte oppgraderes. Det vil koste kolossale summer, sier han.

— For all del, jeg kan skjønne beboerne. Tanken er god, men langt fra realistisk – ikke for en kort periode, tilføyer flyplassjefen på Lista.