støleheia3.jpg Foto: Frode Lindblom

VENNESLA: Det bekrefter overingeniør Dag Ommundsen i Arbeidstilsynet sør overfor Fædrelandsvennen, som torsdag ettermiddag måtte gå på ski for å komme inn til ulykkesstedet på grunn av strengt vakthold på Kristiansand transformatorstasjon.

En 55 år gammel mann fra Telemark omkom i arbeidsulykken på Støleheia torsdag formiddag. Arbeidstilsynet kom sammen med politiets krimtekniker ved 11-tiden, to timer etter ulykken.

— Hydraulikkslange røket

— Alt er veldig foreløpig, men det ser ut til at det har vært en teknisk svikt på hjullasteren som ble brukt til å løfte deler. En hydraulikkslange på maskinen er røket, og vi antar at det kan ha forårsaket situasjonen, sier Ommundsen.

Fredag vil politiet avhøre de som jobbet med montering av nye kraftmaster. Det var tre ansatte fra Nodelandbedriften Opp kraftledningstjenester, hvorav den ene døde.Opp hadde i tillegg to innleide fagfolk. De fire skal også Arbeidstilsynet snakke med for å danne seg et fullstendig bilde av hva som egentlig skjedde.

Torsdag ble alle involverte fulgt opp av et kriseteam på legevakten i Kristiansand.

Tror løftebom klappet sammen

Ifølge Ommundsen er det ingen ting som tyder på at den avdøde 55-åringen ble truffet av en stålbjelke, en mastedel, som politiet først antok. Stroppene lå på bakken, noe som tyder på at de ikke var kommet med løftingen av mastedelen.

Løftebommen på hjullasteren klappet trolig sammen før løftingen, ifølge Arbeidstilsynet.

— En sannsynlig mulighet er at løftebommen på hjullasteren falt mot bakken da hydraulikkslangen røk, og at det ikke var en bjelke som var løftet med stropper. Det kan være at vedkommende har fått et slag av bommen på en eller annen måte. Jeg vet ikke om avdøde sto under denne eller ei. Det blir bare antakelser, sier Dag Ommundsen i Arbeidstilsynet.For Arbeidstilsynet vil føreren av hjullasteren kunne gi et bedre bilde av hendelsesforløpet. Ommundsen sier han også er nysgjerrig på hvorfor slangen røk.

— Det var en ny hydraulikkslange på en ikke veldig gammel hjullaster. Det er mange spørsmål her, og jeg vil være mer sikker etter å ha snakket med arbeidsfolkene på ulykkesstedet og ledelsen i Opp på fredag, sier overingeniøren.