LINDESNES: Mandag morgen omkom en person i en frontkollisjon mellom et vogntog og en personbil på E 39 ved Fasselandsvatnet mellom Mandal og Vigeland. Det er den tredje dødsulykken ved vannet siden 2001. I februar 2001 omkom to personer momentant etter at en bil kom over i motsatt kjørefelt og krasjet i en annen bil. I juli 2007 døde føreren av en personbil etter at han kom over i motsatt kjørefelt og kolliderte med en trailer.

— Det nytter ikke lenger å sitte stille og se på hvor dårlig denne veien er. Man må gjøre noe, og man må gjøre noe overordnet. Strakstiltak vil bare flytte på problemet, ikke løse det. Vi trenger en fremtidsrettet, firefelts E39, og man må klare å tenke litt lenger fram enn at veien skal være fin under utbyggingen. Begynn med å utvide i begge ender så fort det lar seg gjøre, så møtes man på midten, sier distriktsleder i Trygg Trafikk Vest Agder, Ole Rath.

Stort behov for utbedring

Avdelingsdirektør og leder for veiavdelingen i Statens vegvesen i Vest-Agder, Johan Mjaaland, sier:

— Tre dødsulykker ved dette vannet er tre for mye. Det viser blant annet hvor stort behovet er for utbedring og midtrekkverk på strekningen.

Han fortsetter:

— En gjennomgang av ulykken vil bli gjort i løpet av få dager. Det er noe Statens vegvesen gjør i etterkant av alle meget alvorlige ulykker. Men jeg vil ikke spekulere i hva som eventuelt kan gjøres ved Fasselandsvatnet. Det er viktig nå å holde trykket på planlegging av ny vei, så vil Nasjonal transportplan som kommer i juli si noe om prosjektomfang og framdrift for blant annet utbygging av E 39 i Vest-Agder.

Har ikke vært prioritert

Mjaaland sier at det ikke har vært gjort nevneverdige endringer på veien langs Fasselandsvatnet siden dødsulykken i 2001. — Generelt gjør vi likevel tiltak på 30-40 prosent av de strekninger og steder hvor det har vært meget alvorlige ulykker. E 39 i Søgne er en strekning vi har prioritert, der vi blant annet har satt opp en strekning med fast midtrekkverk og en delstrekning med enklere midtmarkering som har vist seg vellykket. Denne siste strekningen vil bli erstattet med normalt midtrekkverk i 2013-2014 som sammen med et prosjekt fram til Tangvall vil gi fast midtrekkverk fra Rosseland til Tangvall. Andre steder er farten satt ned til 70 kilometer i timen, samtidig som det er gjennomført fresing av midtoppmerking på flere strekninger. Det arbeidet vil vi fortsette med i 2013, påpeker Mjåland.

I forslaget til Nasjonal transportplan for 2014-2023 ligger det inne flere store prosjekter på E 39 i Vest-Agder. Blant annet er strekningen fra Lindelia, vest i Søgne, til Livold i Lindesnes kommune foreslått utbygd til firefeltsvei med 1,8 milliarder kroner i perioden 2018 til 2023. Dette er en delfinansiering av totalprosjektet og planlegging pågår i tett samarbeid med kommunene på strekningen. Mandagens ulykkesstrekning ligger inne i dette prosjektet.

Fem dødsulykker i snitt

På hele E 39 har det i snitt vært rundt fem dødsulykker i året siden 1995, ifølge veivesenet. Når det gjelder strekningen fra Songdalen til Lyngdal, har det i perioden 1995 til 2009 ifølge veivesenets statistikker vært over 40 dødsulykker, eller noe under tre per år i gjennomsnitt. De mest kritiske strekningene har vært i Søgne og Lyngdal kommune. Det er gjort flere tiltak her, noe som har bidratt til å redusere antall omkomne i de senere år.

— Likevel er det de store veiprosjektene, med blant annet midtrekkverk, som vil gi den store gevinsten når det gjelder trafikksikkerhet, understreker Mjaaland.