KRISTIANSAND: Det var før påske i 2011 at fraktselskapet gikk over ende etter kun få måneders drift. Thy Ferries opprinnelige plan var å seile med passasjerer mellom Kristiansand og Hanstholm, men selskapet klarte aldri å få til drift med en konvensjonell ferje.

Ferjeidyllen brast

I stedet ble det forsøkt å få til drift med en fraktferje. Fra januar 2011 seilte selskapet med godsferja Clare. Ferjeidyllen i Skagerrak varte ikke lenge da Thy Ferries slunkne lommebok raskt ble tømt for penger.

Rederiet Express Shipping som leide ut Clare, ble dumpet. Thy Ferries-ledelsen opprettet et nytt selskap og opererte med ny ferje.

Ferjedriften ble imidlertid innstilt like før påske i 2011 da eieren av ro/ro-skipet Victoria VI nektet å etterkomme lønnskrav fra Den Internationale Transportarbeider Federasjonen (ITF). Thy Ferries Cargo AS skyldte blant annet Kristiansand havn nesten en kvart million kroner da selskapet gikk over ende.

Daglig leder i Thy Ferreies Cargo Norge AS, Svein Olaf Olsen, var en av gründerne bak ferjevirksomheten som først så dagens lys i 2009. Beboere på dansk side tok imot ønsket om en ny ferjeforbindelse mellom Danmark og Norge med åpne armer. Thy Ferries-ledelsen klarte å reise 15 millioner i aksjekapital ved å invitere lokale Thy-beboere til å kjøpe folkeaksjer. Ifølge Thy Ferries ble det forhåndsbooket 7000 billetter på bare to uker.

Ingen kommentar

Fædrelandsvennen har snakket med Svein Olaf Olsen, men han ønsker ikke å kommentere oppbudsbegjæringen.

Ifølge Kristiansand tingrett ble konkursen åpnet 28. februar.

Betalingsudyktig

— Retten legger de gitte opplysninger til grunn. Aktiva og passiva antas å være som oppgitt. Skyldneren antas å være ute av stand til å dekke sine forpliktelser etter hvert som de forfaller og betalingsvanskene er ikke av forbigående art, skriver tingrettsdommer Lillian Skranefjell i kjennelsen.

Det er berammet skiftesamling tirsdag 9. april i Kristiansand tingrett.