VEST-AGDER: – Høyre har ikke satt av penger til å bygge mer vei i Vest-Agder enn det de rødgrønne legger opp til i Nasjonal transportplan. Partiet har heller ikke gang funnet midler til planlegging av firefelts motorvei mellom Kristiansand og Stavanger, som flere Høyre-representanter har lovet, sier Bård Hoksrud.

Fremskrittpartiets samferdselspolitiske talsmann mener Høyre har vraket E 39 gjennom Vest-Agder til fordel for store veiprosjekter som "Hordfast" og "Møreaksen".

– Altfor lite

– Høyres 20 milliarder kroner ekstra over 10 år vil knapt være tilstrekkelig for finansiere ett av de 17 OPS-prosjektene partiet har lansert. For Vest-Agders del kan jeg ikke se at Høyre kommer med mer penger enn dagens regjering. E 39 mellom Kristiansand og Stavanger er tross alt en av landets mest ulykkesbelastede veistrekninger, sier Bård Hoksrud.

Tidligere i uka angrep også stortingsrepresentant Kari Henriksens (Ap) Høyre for å ha lovet en langt større satsing på vei i landsdelen, enn det partiet ifølge henne nå legger opp til. Nå får hun full støtte fra Frp. Bård Hoksrud sier rett ut at det per i dag ikke er noen forskjell på hva Høyre og de rødgrønne vil bruke på vei i Vest-Agder de 10 neste årene.

Overfor Fædrelandsvennen lovet Peter S. Gitmark (H) at en sammenhengende firefelts motorvei mellom Oslo og Mandal skal stå ferdig innen 10 år. Bård Hoksrud sier at hans parti vil bygge firefelt E 39 på hele strekningen Kristiansand — Stavanger i samme periode.

– Vi ønsker å plassere deler av oljeformuen i et samferdselsfond. Med 20 milliarder kroner i årlige avkastninger herfra i tillegg til det ordinære samferdselsbudsjettet, kan det bli mye vei uten bompenger, mener Bård Hoksrud.

Tilbakeviser

Høyres Peter S. Gitmark tilbakeviser kritikken, men sier han ikke har behov for å angripe partiet som Høyre høyst sannsynlig vil danne flertallsregjeringen sammen med etter valget.

– Høyres har lansert tidenes samferdselsløft for Sørlandet, med sammenhengende firefelts motorvei fra Oslo til Mandal innen 10 år. Vi er opptatt av å føre en ansvarlig politikk, men mener det er rom for å plusse på til sammen 20 milliarder kroner ekstra til veibygging og 15 milliarder til kollektivtrafikk. Alt handler ikke om hvor mange milliarder som bevilges, men hvor mye vei en får for dem. Vi vil også ta ut store besparelser på å planlegge og bygge raskere og mer effektivt enn i dag, sier Peter S. Gitmark.

Også Høyres førstekandidat til høstens stortingsvalg, ordfører Ingunn Foss i Lyngdal, mener kritikken fra Bård Hoksrud får stå for hans regning. Hun sier alle sørlandspolitikerne nå står sammen for å få den manglende strekningen mellom Breimyr og Søgne inn i NTP.