KRISTIANSAND: — Folk i NSB er i opprør, men de kan ikke si noe. De ringer meg, for jeg kan si dette. Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet er Senterpartiets førstekandidat i Rogaland. I denne saken har snevre partihensyn før høstens stortingsvalg gått foran hensynet til togpassasjerene på Sørlandet og en god utvikling for NSB, sier Skaiaa til Fædrelandsvennen.

Landsdelen tilsidesatt

Det var i forrige uke regjeringen presenterte som en gladnyhet at sovevognene på Sørlandsbanen er reddet. Det som ble mindre kommunisert er at NSB har villet legge ned sovevognene for å få ressurser til flere dagtog på Sørlandsbanen.

Oddvar Skaiaa, tidligere fylkesordfører i Aust-Agder. Foto: Tore-Andre Baardsen

Det regjeringen egentlig gjorde, var å si nei til NSBs storsatsing på Sørlandsbanen, som skulle gitt landsdelen tog mot Oslo og Stavanger annenhver time.Forslaget til NSB hadde støtte fra fylkeskommunene og kommunene på Agder og i Telemark. De føler seg nå tilsidesatt og overkjørt.

Skaiaa sier han snakker med folk i NSB som også føler seg overkjørt, men som må være lydige mot sin statlige eier.

— Slag i ansiktet

Fædrelandsvennen henvendte seg tirsdag til Samferdselsdepartementets presseavdeling for å få Geir Pollestads svar på kritikken. Pollestad svarte ikke på henvendelsene, men han uttalte mandag at sovevognene er viktige å opprettholde for regjeringen, fordi disse vognene for mange er eneste alternativ til fly.

Skaiaa var tidligere fylkesordfører i Aust-Agder og har ledet kamporganisasjonen Jernbaneforum Sør i 12 år.

— Togfaglig er avgjørelsen et slag i ansiktet. Sovevogn er viktig for noen få passasjerer i Rogaland, mens satsingen på dagtog kunne betydd mye for titusener av passasjerer på Sørlandet og for NSB. Togselskapet har sett på dette som en stor mulighet til å gjøre tog mer konkurransedyktig på Sørlandsbanen. Først ble jeg oppgitt, nå er jeg på grensen til sint. Dette må gjøres om, sier Skaiaa.

Krever dagtog

Han ber Agder-benken på Stortinget komme på banen øyeblikkelig.

— Vi får neppe Sp-ledelsen i departementet til å snu. Vi må heller kjempe om ekstra ressurser. Vil regjeringen ha sovevognene, må de betale for dem. Vi vil ikke gå glipp av det mye bedre dagtilbudet på Sørlandsbanen for å tekkes noen få i Rogaland. Slik denne saken har utviklet seg, er ekstra ressurser eneste kloke løsning. Sørlandet kan ikke finne seg i det som har skjedd, sier Skaiaa.

Aldri diskutert på Agderbenken

På Agder-benken har ikke saken hatt særlig fokus og prioritet til nå, men SVs Alf Holmelid lover at den skal bli diskutert. SVs stortingsrepresentant fra Vest-Agder var ikke kjent med at regjeringen har stoppet NSBs store togsatsing på Sørlandsbanen.

VISSTE IKKE: Alf Holmelid, SVs stortingsrepresentant fra Vest-Agder, vil gripe fatt i togsaken. Foto: Lars Hoen

— Dette er en ukjent sak for meg, men jeg kan love at SV er et togparti. Vi vil ikke sette sovevogner opp mot bedre dagtilbud på Sørlandsbanen. Vi vil ha begge deler. Tog er viktig, sier Holmelid.Han vil nå jobbe for at dagsatsingen kommer i tillegg til sovevognene.

Sørlandet har sammen med Telemark kjempet hardt for NSBs plan om bedre togtilbud på dagtid, og har vært villig til å ofre sovevogner for å få det til. Denne kampen ser ikke ut til å ha nådd Agder-benken på Stortinget.

— Nei, vi har aldri hatt en diskusjon om denne saken på Agder-benken, det jeg vet. Det har aldri vært tema hos oss, sier Holmelid, som fastholder at han er opptatt av tog og ønsker at dette satses på som transportmiddel.