Og slik så det ut på trykk. Holand avviser at han ville at det skulle se ut som bussen var i fart, men ønsket å dempe lyset i vinduene for å unngå distraksjoner fra hovedmotivet. Foto: Erik Holand

ARENDAL: — Det er teknisk strengt å mene at bildet er juks. Men endringen som er gjort gir inntrykket av at bussen er i fart, mens den egentlig står stille, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund.

Bildet, som vant prisen for årets foto på Sørlandet, er tatt av fotograf Erik Holand i Agderposten. Etter prisutdelingen har både fotografen, Agderposten og juryen blitt utsatt for kraftig kritikk. Enkelte har gått så langt som å kreve at Holand bør frasi seg prisen.

— Jeg er glad for at det blir diskusjon rundt dette. Det viser at det er høy bevissthet blant fotografene når det gjelder manipulering av bilder, sier Løken Stavrum.

Hun ønsker ikke å konkludere med om bildet bryter med pressens etiske regler, men viser til Vær Varsom-plakatens omtale av bildebruk.

— Her står det at bilder ikke må endres slik at de skaper et falskt inntrykk. All journalistikk handler om troverdighet. Derfor skal ikke bilder endres for å underholde eller gi et annet inntrykk av det man opprinnelig har fotografert. I dette tilfellet blir inntrykket endret, sier Løken Stavrum.

- Har ikke jukset

Agderpostens Erik Holand avbildet under prisutdelingen. Foto: Sondre Steen Holvik

Fotograf Erik Holand avviser overfor Fædrelandsvennen at han har tuklet med virkeligheten.— Jeg føler ikke at jeg har jukset med motivet eller endret situasjonen. Det er mannen i bussen som er essensen i bildet, sier Holand.

— Hva synes du om den massive kritikken?

— Det er noen som er mer katolske enn paven, men det får de jo bare være. Jeg hilser debatten velkommen, men synes den bør løftes til å omhandle mer enn dette ene bildet, sier Holand.

Jeg føler ikke at jeg har jukset med motivet eller endret situasjonen. Det er mannen i bussen som er essensen i bildet.

Han mener fotografer alltid har fordreid virkeligheten, det er bare verktøyene som har endret seg.

— Hva er virkelig? Skal vi følge tankegangen til kritikerne bør vi kaste alle objektiver som ikke gjengir virkeligheten slik vi ser den med våre egne øyne. Er det manipulasjon å bøye seg ned slik at det du tar bilde av virker større enn det er, spør Holand.

— Ønsket du at det skulle se ut som bussen var i fart?

— Nei, det var ikke hensikten. Jeg ville dempe lyset fra vinduene, slik at det ikke tok oppmerksomheten fra hovedmotivet. Sluttresultatet synes jeg ga bildet den karakteren jeg var ute etter, sier Holand.

- Mister troverdighet

I pressens eget fagblad Journalisten har en rekke fotografer uttalt seg kritisk til vinnerbildet. Leder i Pressefotografene klubb, Sveinung Ystad, er den som har ledet an i kritikken.

– Hovedregelen innen norsk fotojournalistikk at man ikke skal legge til eller fjerne elementer i bilder. Å legge til uskarphet i et bilde, slik fotografen har gjort her, er juks etter min mening. Ikke minst gjør det at et ellers godt bilde mister troverdighet. Her kunne fotografen gjort flere andre grep for å få det uttrykket han ønsket, ved å justere lyshet og kontrast, sier Ystad til Journalisten.

Jeg tror ikke bildet ville sluppet gjennom nåløyet til en jury bestående av fotojournalister opptatt av etikk.

Han får støtte fra flere av fotosjefene i landets største redaksjoner.

– Du ser veldig lett at bildet er manipulert. Jeg tror ikke bildet ville sluppet gjennom nåløyet til en jury bestående av fotojournalister opptatt av etikk, sier fotosjef Gisle Oddstad i VG til samme publikasjon.

Fædrelandsvennen har forsøkt å komme i kontakt med juryleder Espen Egil Hansen, men har foreløpig ikke lyktes. Til Journalisten sier Hansen følgende:

— Vi oppfattet dette som en god reportasje, og hadde ikke noen spesiell diskusjon rundt bildebehandlingen. Vi forutsetter at bildene gir en rimelig fremstilling av virkeligheten, og holder en etisk journalistisk standard. Det sentrale i bildet er motivet. Alle bilder i dag er elektronisk behandlet.