FRISTELSER: - Før kjøpte folk ting de trengte, nå går det mer på impuls. Vi må friste kundene, sier daglig leder i Hansen & Co, Anne Fraser Brøvig. Foto: Sondre Steen Holvik
VÆR SÅ GOD NESTE: Ingenting å si på humøret blant betjeningen. Fra venstre: Benedicte Tørressen, Maren Heier, Anne Fraser Brøvig og Anne-Gro Eriksen. Foto: Sondre Steen Holvik
FRISTELSER: - Før kjøpte folk ting de trengte, nå går det mer på impuls. Vi må friste kundene, sier daglig leder i Hansen & Co, Anne Fraser Brøvig. Foto: Sondre Steen Holvik
FRISTELSER: Hansen-kundene handler mye på impuls, ifølge daglig leder Anne Fraser Brøvig. Foto: Sondre Steen Holvik
SJELDEN VARE: Skaugum-bestikk er noe så sjeldent som ekte norsk vare. - Alt lages i Norge, og det er bare én produsent igjen, sier Anne Fraser Brøvig. Foto: Sondre Steen Holvik
NOT MADE IN CHINA: Ingen andre enn de som jobber hos Hansen & Co bestemmer hva som skal stå i butikkhyllene. Foto: Sondre Steen Holvik

KRISTIANSAND: — Jeg har ikke tenkt meg om engang. Jeg vil ha kontroll på hva vi skal ha i butikken selv, og ikke at en eller annen mann i Oslo skal plukke ut noe fra Kina for oss. Dette er jo en veldig gøy del av jobben! sier Fraser Brøvig, som er daglig leder i kjøkkenutstyrs- og interiørbutikken Hansen & Co i Kvadraturen.

Den lille, uavhengige forretningen hennes oldefar Edvard Hansen startet i 1892, holder fortsatt stand i konkurranse med de store kjedebutikkene.

Tjener penger

Faktisk gjør den mer enn som så, butikken går så det suser.

— Vi har tjent penger i alle år, og økt omsetningen jevnt og trutt, sier Fraser Brøvig. I 2011 var den på over 13 millioner kroner, overskuddet på nesten 1,7.

Mens mange andre tradisjonsrike forretninger har måttet stenge, eller bli en del av en av de store kjedene for å klare seg, representerer Hansen & Co et unntak.— At vi som jobber her har et eierforhold til butikken, tror jeg betyr mye. Damene er fantastisk flinke. For dem er dette mer enn bare en jobb, og det vises i engasjementet, sier hun.

Mye folk

Etter at utsalget ble flyttet fra hjørnet av Skippergata og Festningsgata til Markens i 2008, har det gått enda bedre.

— Vi merker at det er mye folk i Markens, ja. Men når det er sagt; vi var veldig fornøyd der vi kom fra også. Vi ville ikke flyttet om ikke meieritomta hadde blitt stengt, sier Fraser Brøvig.

Med en stab som utgjør bare fem-seks årsverk, lever altså Hansen & Co i beste velgående. Og sjefen tror, kanskje litt motstrøms det også, at det er gode tider i vente for resten av Kvadraturen også.

— Jeg har tro på Kvadraturen, jeg. Folk blir mer og mer urbane, og så lenge forholdene blir lagt til rette her, tror jeg vi vil merke det.

— Blir forholdene lagt til rette?

— Det er synd at det skal være nødvendig å kjøre til Sørlandsparken for å få nok og gratis parkeringsplasser. Det er for vanskelig å kjøre bil i Kvadraturen, og det forurenser vel ikke mindre å kjøre ut til Sørlandsparken? Bilen er kommet for å bli, og det må vi ta konsekvensen av, sier hun.

Isenkram

I den spede begynnelse ble det drevet god, gammeldags isenkram-virksomhet i butikken, og selv da Fraser Brøvig begynte å jobbe for sin far i 1989, var det både maling og verktøy i sortimentet. På 90-tallet ble det tatt et valg om å gå over mer til småvarer, noe som ikke har dempet interessen hos kundene.

— Vi har trofaste kunder, og mange setter nok pris på å handle et sted hvor de kan få tak i ting litt utenom det vanlige. Vi ville nok hatt mindre mangfold om vi hadde vært med i en kjede, sier hun.

Fraser Brøvig er også ydmyk overfor det faktum at forretningens navn er en tradisjonsbærer i Kristiansand.

— Min oldefar sa en gang til pappa at butikken var for god til å gå ut av familien, og sånn har det blitt.

— Og sånn vil det kanskje fortsette?

— Ikke umulig, men jeg legger ikke press på barna, sier Anne Fraser Brøvig, som med to sønner og en datter i hvert fall åpner for muligheten til at Hansen & Co vil overleve flere generasjoner.