ARENDAL: En ny verdensrekord for fritt— fall livbåter er satt av Norsafe, men hvorfor?

— Det er flere grunner til at vi tar disse ekstreme testene på våre livbåter, sier markedssjef Arild Hansen i Norsafe, og utdyper:

— En av grunnene er at vi ønsker å vise at våre livbåter tåler fall som er mye mer ekstreme enn de normale høydene i Nordsjøen, sier Hansen til Stavanger Aftenblad.

Norsafe holder til på Tromøy utenfor Arendal, og har i dag mer enn 1000 ansatte.

Opp av dypet kommer livbåten etter å ha berget i fallet på 66,8 meter. Livbåten er helt nede på 18 meters dyp under rekordførsøket.

Han viser til livbåtene som ble ødelagt i tester på Veslefrik, noe som ifølge Hansen spredte frykt i oljebransjen.— Derfor er det viktig for oss at vi viser at disse båtene tåler et fall fra mer enn det dobbelte av hva de skal gjøre ute på plattformene, sier Hansen.

Reklameverdi

En annen grunn er PR.

— Livbåter er en smal nisje, og vi er en liten gjeng som synes dette er veldig spennende, og uansett er det utrolig viktig for sikkerheten til de som jobber offshore. Slike rekordforsøk blir dermed en måte å skape publisitet rundt produktene våre på. Ved å gjøre det ekstreme så løftes livbåter og sikkerhet ut i den store verden. Vi er bevisst på dette og bruker det for det det er verdt når vi bygger vår merkevare, sier Hansen.

Han bedyrer at selskapet ikke prøver å sette nye rekorder i hytt og pine, men at det er noe som gjøres i forbindelse med testing av nye livbåter. I testfasen blir båtene presset over alle mulige krav, og noen ganger blir de løftet over 60 meter opp i luften og sluppet ned i vannet.

— Det er faktisk slik at jo høyere du slipper båten fra, jo mindre blir påkjenningene på de som sitter inni. Båten er designet slik at den skal bryte vannoverflaten nesten som et spett, og når vi slipper den fra store høyder så blir vinkelen den bryter vannflaten i bedre. Du kan se på det som et stup og om du stuper perfekt ned i vannet så gjør det ikke vondt, men om du lander på magen så svir det godt, sier Hansen.

Med og uten mannskap

Under testfasen er det ikke lov til å ha mannskap i båtene. De blir erstattet med sandsekker og måleinstrumenter. Det er disse måleinstrumentene som forteller Norsafe hvordan det ville gått med passasjerene inni. Men båter testes også med mannskap.

— Et fall i våre livbåter føles som en litt kjedelig karusell. Kreftene som virker på kroppen er omtrent halvparten av hva du vil oppleve i en vanlig berg- og dalbane, og jeg blir selv overrasket over hvor lite påkjenning det er å falle fra slike høyder, sier Hansen.