Digitale Mediers opplysningstjeneste 1881 har fått mye oppmerksomhet for sitt bidrag til innspurten av valgkampen.

Om du søker etter Jens Stoltenberg etter Erna Solberg blir du dirigert til en side som gir deg valget mellom de to. Avhengig av hvem du velger, blir du sendt videre til Arbeiderpartiet eller Høyres nettsider.

God respons

Slik bruker altså 1881 stortingsvalget til å markedsføre seg selv.

Påfunnet ble spredd på sosiale medier i går kveld og utover formiddagen fredag.

– Det var produktavdelingen hos oss som kom på det. Det er gøy å gjøre noen slike ting innimellom, forteller administrerende direktør i Digitale Medier AS, Pål Arne Grøttem.

Om tre dager skal Norge velge sin neste statsminister, og i realiteten er det disse to som er våre kandidater. Grøttem forteller at mange har satt pris på stuntet, som peker og sparker i begge retninger.

Han forteller at rundt 100.000 hadde klikket seg innom i løpet av dagen. Og det vokser stadig.

– 99 prosent syns det er fantastisk morsomt. Noen få reagerer, men slik vil det alltid være. Vi syns dette er harmløst og morsomt, sier han.

– Genialt

Daglig leder i Gevir kommunikasjon AS, Jarl Sindland, sier til Fædrelandsvennen at annonsen fungerer optimalt.

– Dette er genialt. Det skaper en snakkis. Grunnen til at at det får oppmerksomhet er at folk deler det, og det blir distribusjonskanalen. Det gjorde at hele Norge kjente til dette i løpet av kvelden i går, sier han.

BEGEISTRET: Daglig leder i Gevir kommunikasjon, Jarl Sindland. Foto: Gevir Kommunikasjon AS

Sindland mener alle som jobber med kommunikasjon har noe å lære av 1881.– Du går inn på 1881 og skriver navnene som normalt. Det er kjerneproduktet deres; det er slik vi bruker 1881. Det fraviker ikke, men er en humoristisk måte å få oppmerksomhet rundt deres kjerneprodukt: "finn den du leter etter!"

Han omtaler reklamen som uskyldig og politisk korrekt, og understreker at det hadde vært noe annet om de politiske partiene selv hadde kjøpt annonsen.

Ekstra besøkende

Arbeiderpartiets kommunikasjonssjef Pia Gulbrandsen er imidlertid fornøyd med 1881s markedsføring, og kaller det er «kreativt og artig påfunn».

Hun forteller at stuntet har ført til rundt 30.000 ekstra besøkende hos partiets nettsider.

– Vi ønsker velkommen alle initiativer som fører til at folk besøker Arbeiderpartiet.no for å lese mer om vår politikk, skriver hun i en epost til Fædrelandsvennen.

Markedssjef i Høyre, Gunnar Kongsrud, liker også stuntet.

— Jeg synes dette var morsomt og at det har ”glimt i øyet”. En valgkamp skal også være god stemning og vi må ikke være så hårsåre at vi ikke kan le av ting som dette, sier han.

— Har det hatt noen effekt for trafikken til hoyre.no?

— Vi har fått noe klikktrafikk fra 1881.no. Det meste er besøk fra personer som sannsynligvis kun undersøker om det er noe mer morsomt som skjer når de trykker på linken.