Onsdag morgen meldte Fjord Line at de vil bygge om en ferge for å sette den i trafikk mellom Sandefjord i Vestfold og Strømstad i Vest-Sverige. Fergegiganten Color Line har hatt monopol på denne ruten i 26 år, og har per i dag to båter som går i skytteltrafikk mellom de to småbyene.

Men for at Fjord Line skal få muligheten til å starte opp neste år, må Color Line vike plass. Havnen i Sandefjord har neppe kapasitet til flere avganger enn i dag, uten at Color Line gjør om på sin rutetabell.

Men det har fergegiganten ingen planer om å gjøre, ifølge Aftenposten.

Krangler om minuttene

Fjord Line mener de er nødt til å ha en avgang fra Sandefjord mellom klokken 7 og 10 for å kunne konkurrere.

Per i dag har Color Line avganger fra Sandefjord klokken 8 og 10, og har dermed lagt beslag på de viktige morgentimene.

Tidligste avgang før klokken 8, er 06.30, som Fjord Line mener er for tidlig. Neste mulighet etter klokken 10, er for sent.

Derfor har Fjord Line foreslått at Color Line fremskynder sin første avgang med en halvtime, til 07.30, og utsetter neste avgang til 10.30, for å gi plass til dem klokken 9.Det vil ikke Color Line gå med på.

— Det er klart at Color Line kjemper for å beholde monopolet de har hatt i 25 år, sier Fjord Lines administrerende direktør Ingvald Fardal.

Mye jus og store beløp

Formannskapet i Sandefjord kommune, som eier havnen, vedtok for et år siden å la Fjord Line slippe til i 2013, men ikke på måter som er til fortrengsel for Color Line. Fjord Line klaget inn dette vedtaket for Kystverket, men klagen ble avvist i forrige uke. Nå står striden om rutetidene i 2014. — Vi har akkurat fått rapporten fra Kystverket. Planen er nå å få en orientering fra rådmannen med forslag om hvordan prosessen videreføres, sier Tor Steinar Mathiassen (H), leder i plan- og utbyggingsutvalget, som utgjør havnestyret.

- Kan du si noe generelt om kommunen ønsker konkurranse om fergepassasjerene?

— Vi har tidligere vedtatt at Fjord Line ønskes velkommen til Sandefjord, men detaljer om tidspunkt for anløp og sånt, er det for tidlig å si noe om. Det er mye jus og store beløp involvert, så her er det viktig å holde tungen rett i munnen, sier Mathiassen.

Vil gå rettens vei

Color Line er fast bestemt på å beholde sine attraktive avgangstider.

— Vi har en langsiktig avtale med havnen frem til 2026, og i den avtalen ligger det til grunn at våre rutetider skal fortsette å gjelde. Det er vi helt klare på, og vi går ut fra at dette respekteres, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, til Aftenposten.

- Frykter du at denne avtalen ikke vil respekteres?

— Nei, overhodet ikke. Det er slik vi tolker avtalen, og det vil vi stå fast og helt bestemt på, om så det må rettsavgjørelse til, sier Mathisen, og henviser til at det er ledig i havnen før klokken 06.30 og etter klokken 23.30. Mathisen mener Kystverket er «uklar» i spørsmålet om rutetidene for 2014 skal diskuteres på ny. Fjord Line-sjef Fardal mener derimot at Kystverket legger klare føringer:

— Kommunen må beslutte om det er plass til to eller tre seilinger innenfor tidsrommet 7 til 10 på morgenen, og Havneloven sier det skal være like rettigheter for dem som skal seile. Hvis kommunen beslutter at det er plass til to seilinger, foreslår vi at Fjord Line og Color Line får én hver, og at det blir loddtrekning om de to tidspunktene, sier han til Aftenposten.

Fjord Line må leie av Color Line

Men sjøslaget står ikke bare om de mest attraktive tidspunktene for seilaser fra Sandefjord Havn. Det ulmer også i en strid om selve havnefasilitetene. Color Line har nemlig investert en god del penger i selve havneterminalen i Sandefjord.

– Det er litt blanding av eierskap mellom Color Line og kommunen i terminalen. Kystverket sier klart og tydelig at kommunen og Color Line har plikt til å samarbeide konstruktivt for å avvikle trafikk på samme terminal. Vi mener dette er veldig klare signaler på at myndighetene ønsker å legge til rette for konkurranse på en rute som det har vært monopol i, sier Fardal. Color Line er imidlertid ikke helt klar for å legge til rette for konkurrenten.

– Vi leier lokaler i terminalen og har gjort investeringer for å tilpasse den til oss. Disse investeringene er ikke gjort med beregninger om at det skal være en konkurrent der. Formannskapet i Sandefjord vil ikke bruke en krone på å tilrettelegge for en aktør til. Da må det avtales bruk av billettluker og alt som er av fasiliteter inne på terminalen, sier konserndirektør Mathisen i Color Line.

Gigantbot etter Strømstad-krangel

Fardal sammenligner Color Lines opptreden i Sandefjord med Color Lines tidligere avtale om enerett på havnen i Strømstad. I kjølvannet av den konflikten valgte EFTAs overvåkingsorgan ESA å ilegge Color Line en bot på 145 millioner kroner for å ha utnyttet sin dominerende stilling over flere år.

– Color Line har gjennom mange år opptrådt i strid med konkurransereglene i EØS-avtalen. Den langsiktige eneretten til Color Line har hindret fri konkurranse på ruten Sandefjord-Strømstad og skadet forbrukernes interesser, sa ESA-president Oda Helen Sletnes til NTB i 2011. Color Line inngikk i 1991 en avtale med Strømstad kommune for å sikre seg eksklusiv adgang til kommunens havn, Torskholmen. Siden det ikke fantes andre tilsvarende havnemuligheter i dette området av Sverige, førte avtalen til at andre selskaper ikke slapp til i markedet før slutten av 2005, ifølge EFTAs overvåkingsorgan ESA.

– I realiteten fantes det ikke tilstrekkelige gode havnealternativer til Strømstad, uttalte Per Andreas Bjørgan, direktør for konkurranse— og statsstøtteavdelingen i ESA til NTB den gang.

Fergetrafikk henger etter

Sandefjord kommune har imidlertid vist til at det ikke er samme problem på norsk side av Ytre Oslofjord, ettersom det finnes havnealternativer, blant annet i nabobyen Larvik.

Havnesjefen i Sandefjord besvarte ikke Aftenpostens henvendelser onsdag, men har tidligere uttalt tilSandefjords Bladat kommunen kan avvise Fjord Line uten å bryte med konkurransereglene. Havnesjefen har vist til at det er plass ved andre kaianlegg i regionen, og at Fjord Line kan få tildelt andre seilingstider enn de ønsker seg.

Fjord Line gir likevel ikke opp.

— Color Line har i dag 72 prosent markedsandel i ferjetrafikken mellom Norge og EU. SAS hadde tidligere samme posisjon i luftfarten, men er i dag under 50 prosent. Det samme gjelder Televerket, som ble til Telenor. På mange områder åpnes det for konkurranse, men fergetrafikken ligger foreløpig etter, sier Fardal, og viser til at Fjord Line bare har sju prosent markedsandel.