KRISTIANSAND: — Folk er livredde for å bli tatt, så mange bilister ligger langt under fartsgrensa, sier bilist Frank Salvesen.

1. mars ble det innført gjennomsnittsmåling i Flekkerøytunnelen i Kristiansand, som første sted på Sørlandet.

Se hva bilistene mener i bilde-enqueten til høyre.

Kraftig nedgang

Ferske tall fra politiet, viser at 17 bilister har fått bot i tidsrommet fra det nye systemet ble aktivert - fram til 7. mai. Ingen har mistet lappen. Tallene viser en kraftig nedgang i antall fartsovertredelser, ifølge Statens vegvesen.

NYTT SYSTEM: 1. mars ble det innført gjennomsnittsmåling i Flekkerøytunnelen i Kristiansand. Bilister i begge kjøreretning blir overvåket av nye fotobokser. Foto: Tormod Flem Vegge

— Tidligere har det blitt tatt langt over 17 bilister hver eneste uke i fotoboksene Flekkerøytunnelen. I 2012 ble det tatt enormt mange totalt sett, forteller senioringeniør Stein Otto Andersen i Statens vegvesen, region sør.

- Irriterende og farlig

Frank Salvesen, som bor på Flekkerøy, sier at det nye målesystemet påvirker bilistenes oppførsel i tunnelen under Vestergapet.

— Jeg har kjørt bak bilister som har kjørt i 50 kilometer i timen i 70-sona, gjennom hele tunnelen. Det er jo både irriterende og trafikkfarlig, sier 41-åringen, som kan fortelle at han selv ikke har fått ei eneste trafikkbot som følge av for høy fart i tunnelen.

Få bøter

Tidligere har ordinære fotobokser knipset bilene som har kjørt for fort i Flekkerøytunnelen. Nå måles gjennomsnittsfarten via to kameraer i hver kjøreretning. Når bilen passerer det første kameraet, blir den fotografert. Etter en viss strekning, blir den fotografert igjen. Veilengden og tida som er brukt på strekningen, kan fortelle noe om snittfarten.

- Fungerer glimrende

Fra 1. mars til 7. mai har det nye systemet registret 105074 kjøretøy. Totalt 20 kjøretøy har blitt registrert med fartsovertredelser, men tre av disse var utrykningskjøretøy som var ute på oppdrag. Høyeste hastighet har blitt målt til 83 kilometer i timen.

— Det er tydelig at bilistene i Flekkerøytunnelen er redde for å bli tatt. Vi kan observere at de jobber med å redusere farten, og at mange kjører med bremsene på ned hele den lange bakken. Dette viser at gjennomsnittsmålingen fungerer glimrende, sier senioringeniør Stein Otto Andersen.

— Vi har etablert dette systemet for at syklister og gående som benytter tunnelen ikke skal bli utsatt for ulykker. Jo høyere fart, jo flere skader, legger han til.

Statens vegvesen vurderer nå om det også skal innføres gjennomsnittsmålinger i tunneler på Flikka i Flekkefjord.

- En snillere måling

Politiførstebetjent Yngvar Aas er leder for trafikkavsnittet ved Agder politidistrikt. Han er ikke overrasket over at snittmålingen har redusert antall fartsovertredelser.

— Snittmåling er en snillere form for fartsmåling sammenliknet med ordinære fotobokser. Når man måler fart over lengre distanser, vil farten generelt bli redusert. Hvis bilisten ikke er klar over fartsmålingen i Flekkerøytunnelen, vil vedkommende fort ligge over fartsgrensa på vei ned i tunnelen - og samtidig ha vesentlig lavere fart opp bakken. Med gjennomsnittsmåling, vil disse forholdene være gunstige for bilisten, sier Aas.