VALLE: — Vi er veldig glade for sjansen vi har fått gjennom konkurransen. Det er ingen tvil om at vi har strevd med å gjøre oss kjent for folk i landsdelen. De kjenner bedriften vår bedre i Trondheim enn de gjør i Arendal og Kristiansand, sier daglig leder i Hasla AS, Grete Fossen.

Men deltakelsen i Årets Sørlandsbedrift 2013 har skapt et veldig engasjement rundt sølvsmeden og smykkeprodusenten fra øvre Setesdal. I kvartfinalen mot Fibo Trespo fikk Hasla nesten 600 stemmer, noe som forteller Fossen at både lokalmiljøet og bedriftens samarbeidspartnere bryr seg.

— Vi mobiliserte på sosiale medier, vi ba forhandlere og kunder om hjelp, og vi fikk til og med kommunen til å sende ut e-post til alle sine ansatte. Entusiasmen har vært enorm, og vi er egentlig litt overveldet av det hele, sier Fossen.

Markedsføring

Nå regner hun med at de må engasjere enda flere om det skal bli avansement til finalen.

— Vi vil gripe denne muligheten til å markedsføre oss, og har lagt opp en plan for hvordan vi skal vinne semifinalen. Men vi må nok ha mange stemmer for å gå videre, og det krever helt klart en innsats, sier Fossen.

Agder på langs

Hasla har altså grepet den uventede muligheten til å markedsføre seg selv, og de har grepet den med begge hender. Skulle de gå helt til topps i konkurransen, er de villige til å gå enda lengre. Bokstavelig talt.

— Da skal vi gå nedover Setesdal og helt til Fædrelandsvennens redaksjon i Kristiansand. Underveis skal vi promotere både bedriften og alt det positive Setesdal har å by på. Vi kommer til å stoppe flere steder underveis, sier Fossen.

Strekningen er 25 mil lang, og Fossen sier at de ansatte kommer til å gå etter tur. Hun regner med at turen vil ta en uke.

Plakater

Stormberg-gründer Steinar J. Olsen fikk mye oppmerksomhet da han gikk Agder på tvers etter at selskapet ble kåret til Årets Sørlandsbedrift 2012. Hasla vil naturlig nok gå sine egne veier dersom folket stemmer bedriften til topps i årets konkurranse.

Og skal det gå hele veien til topps – og deretter til Kristiansand – må ytterligere to hindre forseres. Det første er semifinalemotstander Strømmestiftelsen, som i kvartfinalen sanket flere stemmer enn noen andre har gjort hittil i konkurransen.

Grete Fossen håper Hasla kan klare å mobilisere enda mer enn i kvartfinalen, og avslører at det blant annet er laget plakater som skal øke stemmelysten.