KRISTIANSAND: — Det er ikke slik at noen kan komme og si at NOV skal ligge andre steder når NOV allerede ligger i Korsvik. Hvis NOV skal flytte, så må de gå inn for det selv. Så det er ikke slik at vi velger et helt tilfeldig bygg, sier plan- og bygningssjef Venke Moe i Kristiansand kommune til Fædrelandsvennen.

Hun gikk i går ut og anbefalte Støodden i Korsvik som en egnet plass å samle alle NOVs nåværende seks kontorer. I kommuneplanen står det i dag at større kontorbygg fortrinnsvis skal legges til Kvadraturen eller langs med bussmetroaksen fra Vågsbygd til Rona. Samtidig sier kommuneplanen at det skal legges til rette for hjørnesteinsbedrifter innen oljeservice.

Infrastruktur må på plass

— En viktig oppgave vil bli å få en god infrastruktur som gjør at lokalmiljøet ikke belastes. Vi har allerede kuttet i antallet parkeringsplasser som NOV ønsket til sitt bruk, sier Moe.

I planforslaget for å samle alle NOVs seks kontorer i Kristiansand til Støodden, står det at en viktig oppgave vil være å få på plass en infrastruktur som kan forsvare utbyggingen. To rundkjøringer i henholdsvis Sømsveien og ved krysset Sømsveien/Dvergsnesveien er et av tiltakene kommunen vil gjennomføre.

- Noe vi forventet

Ivar Mjåland var godt fornøyd da Fædrelandsvennen ringte tirsdag. Han eier selskapet Støodden Utvikling sammen med Rune Torsøe, og er utbygger for det nye bygget som vil samle cirka 2000 ansatte.

— Dette er veldig gledelig, og noe vi har forventet. Nå er vi et steg nærmere å få realisert planene våre, sier Mjåland.

Han er ikke enig i kritiske røster, som mener dette vil være skadelig for nærmiljøet. Blant annet har økt trafikk ført til bekymring hos naboer til området.— I dag har NOV seks forskjellige kontorer. Med ett felles kontor vil samkjøringen mellom ansatte kreve mindre kjøring fra sted til sted. Det er noe som genererer mye trafikk i dag.

— Men vil ikke en arbeidsplass med 2000 ansatte generere mer trafikk? .

- Ikke plass på Støodden

— Dette er en sammensatt sak. Alle kjører ikke bil, og mange ansatte har bosatt seg her i området, slik at de kan sykle eller gå til jobb, svarer Mjåland.

Den kritiske røsten er Korsvikfjorden velforening, som nå har blitt en del av det de kaller Randesund bydelsråd. Karl Gabrielsen uttaler seg på vegne av rådet, og sier de nå har startet noe som nærmest ligner en folkebevegelse.

Karl Gabrielsen og Dag-Runar Pedersen i Randesunds bydelsråd mener det ikke er plass til å samle alle ansatte ved NOVs seks kontor i regionen på Støodden. Foto: Vegard Damsgaard

— Vi er veldig positive til NOV og andre bedrifter, og håper de skal kunne gjøre det godt på Sørlandet. Men akkurat på Støodden er det ikke infrastruktur til å kunne gjennomføre dette. Det er ikke plass til noe mer, sier Gabrielsen.Gabrielsen sier at velforeningen kan være villige til å gå med på forslaget, så lenge de som tar avgjørelsen evner å se løsninger på problemene utbyggingen vil skape.

— I henhold til kommuneplanen vil jo Lauvåsen være et mye bedre alternativ. Det vi frykter nå er samme mengde trafikk som vi ser i Søgne og Vågsbygd.