E 18 Narvika + 894 biler Foto: Kristin Ellefsen

KRISTIANSAND: Økningen var på kun 0,7 prosent, eller 670 biler i døgnet, og er ikke nok til å rokke ved belønningsmidlene Kristiansand mottar fra Staten.

— Det vil være noe variasjon fra år til år. Jeg synes ikke det er så urovekkende, siden vi ikke innførte nye restriktive tiltak i fjor. Når det gjelder fireårsperioden 2009–12 har vi nådd målene våre om trafikkreduksjon, forklarer Øystein Holvik, prosjektleder for Areal- og transportprosjektet i Kristiansands-regionen.

93.000 biler

Total døgntrafikk endte på 92.996 biler, fordelt på fire tellepunkter inn og ut langs hovedfartsveiene til Kristiansand.

Det er størst økning på Ålefjærveien ved Vollevannet, deretter følger E 18 ved Narvika, mens både E 39 Vesterveien og riksvei 9 ved Grim har nedgang.At trafikken økte med fire prosent på Ålefjærveien forklares med utbyggingen på Justneshalvøya, mens fire felts E 18 til Grimstad er attraktiv for dagpendlere.

— I tillegg kommer utviklingen i Sørlandsparken. På vestsiden har det ikke vært større utbygginger, og bilene har stått i kø. Med de nye bompengesatsene fra høsten venter vi ny nedgang igjen, uttaler avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen.

Fra og med 2008 stagnerte trafikken vest for byen, mens det bare øker på i retning Sørlandsparken.

Krever null vekst til 2016

Fredag skal ATP-utvalget behandle søknaden om belønningsmidler for perioden 2013–16. Om Kristiansand skal innkassere 470 millioner kroner tåler man ikke trafikkvekst i perioden.

— I tråd med Nasjonal Transportplan skal all vekst i trafikken skje ved kollektivtrafikk, sykkel eller gange. Det er en krevende og ambisiøs målsetting, erkjenner Øystein Holvik.

Fra høsten innføres rushtidsavgift, eller tidsdifferensierte bomsatser. Samtidig åpnes den nye, innbydende Vågsbygdveien med fire felt på strekningen Hannevika–Lumber.

— Går vinningen opp i spinningen nå?

— Vi regner at effekten av de nye bomsatsene i rushtiden vil være på fem-seks prosent. Så spørs det hva effekten av den nye Vågsbygdveien blir, og hva det ender med totalt. Det er farlig å tippe, svarer Holvik, som likevel er optimist med tanke på målsettingen.