OSLO: Statens vegvesens offisielle tall viser at det stadig blir færre som dør i trafikken. 81 personer døde i trafikken første halvår i 2012, hvilket er to færre enn i 2011 — året med færrest trafikkdrepte på 54 år.

Juni, juli og august er tradisjonelt overrepresentert i ulykkesstatistikken - en av tre dødsulykker skjer i sommertrafikken. I juni i år mistet 13 livet i trafikken – 11 menn og to kvinner.

— Juni er en måned vi gruer oss til. Men juni 2012 viser at vi går i riktig retning. I fjor mistet 21 livet i samme måned, i 2010 hele 31, mens juni-trafikken i 2009 kostet 22 livet. For Statens vegvesen er trafikksikkerhet førsteprioritert. Dette er så mye mer enn tall og statistikk. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, venner, kolleger og lokalsamfunn. Kampen mot drepte i trafikken er en av samfunnets viktigste kamper, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en oressemelding.

Den typiske sommerulykken er utforkjøring, ofte på grunn av for høy fart. Årsakene til dødsulykkene er mange og kompliserte. Men en ting står tydelig fram – fart dreper. Jo høyere fart, jo mer alvorlige ulykker.

— Kampen mot trafikkdøden bekjempes først og fremst med kunnskap. Vi rykker ut og analyserer alle dødsulykkene. Denne kunnskapen - om hva, hvem og hvorfor - legger et viktig grunnlag for arbeidet videre. Vi må sette inn de tiltakene vi vet fungerer på de stedene hvor de gir dokumentert størst nytte. Det vil fortsatt bli jobbet systematisk på alle fronter. Midtrekkverk og forsterket midtoppmerking vil være et sentralt satsingsområde framover, sier Gustavsen.

I 2011 omkom færre i trafikken på mer enn 50 år – med 168 drepte. Dette er det laveste dødstallet i trafikken siden 1958. Sammen med Sverige har Norge den laveste ulykkesrisikoen med dødelig utfall i verden; 3,4 omkomne pr. 100.000 innbygger. Våre naboland Danmark og Finland har henholdsvis 4,0 og 5,4.