Foto: Hans E.H. Jacobsen Foto: Hans E. H. Jacobsen

Tidligere i år fikk ordførerne Olav Hafstad (Lund) og Reidar Gausdal (Flekkefjord) innført 60 km fartsgrense på vestagdersiden av E 39 ved Lundevatnet. Grunnen var dårlig vei, mørke tunneler og mange stygge ulykker.Nå pågår det arbeid med å grave ned fundamenter til veilys utenom tunnelene på vestagdersiden. Lys i nye master skal tennes før jul. På rogalandssiden skal det lyses ut anbud for veilys fra fylkesgrensen til Råse bru i neste måned – med mulig anleggsstart allerede i år, skriver Aftenbladet.

Mangler 12 millioner

I den nasjonale veilyssatsingen for stamveiene har Vegdirektoratet glemt tunnelene.

– Det eneste vi har penger til overs til, er nytt lysanlegg i den vestligste av «våre» tunneler, sier seksjonsleder Åge Roger Hellerslien i Statens vegvesen region Sør. Dermed gjenstår det 12 millioner til utskiftning av lysanleggene i de to andre tunnelene på vest-agdersiden av Lundevatnet, i Skjeggestadtunnelen, Flikkatunnelen og nyinstallasjon i den korte tunnelen på Eie.

På rogalandsiden er det to tunneler: En kort ved Lundevatnet som neppe trenger lys, samt Tronviktunnelen der mye av malingen som skulle gjøre tunnelen lysere, er flasset av.

– Tronviktunnelen er noe oppgradert. Før vi sender ut anbudet på lyssetting av veien for øvrig, vil vi sjekke om anlegget er godt nok. Hvis ikke kan vi kanskje ta det med, sier Lars Bråtveit i Statens vegvesen region Vest.

Ordfører Olav Hafstad (Ap) i Lund er aktiv i konseptvalgutredningen for bedre E39 fra Søgne til Ålgård.

– Men vi kan ikke vente med det som blør mest akkurat nå, sier han.

Trafikkfarlig

Åge Roger Hellerslien er minst like fortvilet.

– Dårlig tunnelbelysning går på sikkerheten løs Saken har topp prioritert hos oss. Vi trenger alt hjelp vi kan få, sier Hellerslien etter påtrykk fra ordførere samt eldrerådet i Lund.

– Særlig ved Lundevatnet virker ikke lyset i mange av dagens lamper?

– Det stemmer. Anleggene er elendige. Nye pærer ryker gjerne etter to-tre dager, sier Hellerslien.

En «fattigmannstrøst» kan være å male tunnelveggene hvite for to-tre millioner kroner. Hvis da ikke regjeringen klarer å tilføre eller omdisponere 12 friske millioner kroner i kommende statsbudsjett, vel å merke.