KRISTIANSAND: Kranlekteren "Rambiz" har nemlig bare ligget i le for vær og vind i Kristiansand i mars.

De ruvende krantårnene har bidratt til et spektakulært "Kristiansand Skyline" sammen med lyskjeglene fra Superspeed denne siste uka. Bilister som har kommet Vesterveien har nok også dreid ekstra på nakken når de har passert over broa de siste dagene.

Les også: Ny utsikt for Vilhelm Krag?

Men nå er besøket over. "Rambiz" skal videre og jobbe. En kran er jo ikke lykkelig hvis den ikke løfter noe.

— "Rambiz" har startet på overfarten til Belfast i Nord-Irland, forteller Miguel van den Eymde, prosjektingeniør hos Scaldis Salvage & Marine Contractors, til fvn.no.

Selskapet har 24 timers vakttelefon i tilfelle noen trenger øyeblikkelig løftehjelp. Skjønt, øyeblikkelig og øyeblikkelig. Med en marsjfart på 8,5 knop kan det kanskje ta litt tid før det enorme kranfartøyet rekker fram.

Påske i Belfast

Det er altså det belgiske selskapet Scaldis SMC som eier kranlekteren, verdens største i sitt slag. Den reiser over hele verden der det trengs tunge løft.

— Avhengig av været, kommer vi til å anløpe Belfast onsdag eller skjærtorsdag neste uke, forklarer van den Eymde.

— Hva skal "Rambiz" jobbe med i Belfast?

— I Belfast skal kjemperiggen løfte en en turbingenerator, og frakte den til et verft i Strongford, sier van den Eymde.

SLEPES UT: Ikke til byer i Belgia, men til påskefeiring i Nord-Irland. (FOTO: Arnfinn Tangerud) Fakta om "Rambiz"

"Rambiz" er klassifisert som katamaran, og ble bygget i 1976. Den er sertifisert til å seile over åpent hav med alle kranene stående i full høyde.

De 82 og 68 meter høye kranene kan løfte mellom tre og fire tusen tonn rett til værs, avhengig av hvor høyt det skal løftes. Med 3000 hestekrefter ombord, er ingen jobb for tøff.

På dekk er det plass til 400 kubikkmeter med svære installasjoner, og kjempelekteren kan ta med seg over 2000 tonn last. Så lett som ingenting.

Se stort oversiktsbilde (1026x731)