KRISTIANSAND: — Påsketrafikken har vært helt enorm, vi har hatt trafikk langt over det vi trodde vi kom til å ha, opplyser linjesjef i Color Line, Odd Grønberg, til fvn.no,

40.000 passasjerer

Uten å ha fullstendig oversikt på tallene anslår han at Superspeed i løpet av ti dager har fraktet over 40.000 passasjerer. Noe som er mye mer enn de har hatt i løpet av en påske tidligere selv med både Christian IV og Silvia Ana i drift.

— Vi var ikke forberedt på så mange passasjerer. Det har ført til at vi har hatt noen seilinger som ikke har vært helt behagelige, men vi klarte i det minste å holde unna, sier han.

Makskapasiteten til Superspeed er på 1800 personer per seiling. På flere av turene i påsken har det vært helt fullt. Dermed har det nye skipet virkelig fått prøvd seg.

”Horror Line”

Geir Swan reiste med Superspeed fra Hirtshals til Kristiansand lørdag 22.03.08, og er ikke fornøyd med turen. Til fvn.no karakteriserer han Color Line som ”Horror Line”.

— Først å fremst reagerer jeg på mangelen på sitteplasser. Folk ligger i ganger og trapper overalt. Det er et trist syn. Det er mulig man kan få sitteplass dersom man betaler ekstra for det, men jeg kan ikke huske at Color Line noen gang har annonsert med ståplasser til passasjerer, sier han til fvn.no.

Kritikkverdig

Selv om han er oppgitt over mangelen på sitteplasser synes han ikke at det var det verste med turen. Det kom når de skulle i land.

— Den største problemet var når vi skulle gå i land i Kristiansand, forteller han, og beskriver situasjonen slik:

Passasjerene stiller seg i kø ved utgangen. Der blir vi stående lenge. Etter 25 minutter begynner folk å lure på hvorfor ingen kommer seg ut, og blir irriterte. Ikke får vi noen beskjeder over anlegget heller. Først etter 45 minutter kommer beskjeden, og vi blir bedt om å gå til bildekket på grunn av tekniske problemer. Det synes jeg er kritikkverdig.

Skryter av mannskapet

— Vi har gjort oss mange positive erfaringer, men også noen negative. I morgen vil vi ha vår første evaluering på hvordan påsken har gått. Så får vi bruke det vi kommer frem til da for å sørge for at vi er bedre forberedt neste gang, forteller Grønberg.

Han skryter av jobben mannskapet har lagt ned i løpet av påsken.

— På grunn av at alle rutinene ikke har vært helt på plass har mannskapet virkelig fått kjørt seg, men de har stått på, og tross alt synes vi det har gått bra, sier han.