ARENDAL: Uhellet skjedde etter det fvn.no erfarer på fabrikkområdet til Saint-Gobain torsdag, men ble ikke oppdaget før lørdag ettermiddag. Da var sjøen ved havna allerede forurenset.

— Det er foreløpig litt vanskelig å si noe om omfanget. Mye av utslippet la seg i en grop, og er allerede sugd opp. Brannvesenet har også fått ut oljeabsorberende lenser i sjøen, sier administrerende direktør ved Saint-Gobain, Lars Petter Maltby, til fvn.no.

2000 liter diesel

Tankbilsjåføren leverte drivstoffet på oppdrag fra Statoil. Da sjåføren skulle fylle opp en tank inne på området, var han ikke påpasselig nok. Om lag 2000 liter drivstoff rant ut ved overfyllingen, og ifølge brannvesenet har store deler av dette havnet i sjøen.

— Drivstoffet sank ned i grunnen og kom ut under kaia. Om lag 2000 liter har vi anslått at det dreier seg om. Siden grunnen består av stein, gikk mesteparten ut i sjøen, sier brannsjef Jan Kongsvik i Arendal.

Brannvesenet ble varslet klokken 14.05 lørdag.

— Da vi kom til stedet, hadde bedriften allerede lagt ut havnelenser. Vi la ut absorberende lenser, og disse ligger der fortsatt. De blir byttet ut når de er fulle. Vi kommer nok til å ha lenser der en stund, sier brannsjefen, som understreker at det ikke er fare for at drivstoffet vil bre seg i fjorden.

Fjerner massen

Informasjonssjef Knut Hansen i Statoil Norge opplyser til fvn.no at utslippet tas alvorlig.

— Dette er et uhell som ikke skal skje. Vi har iverksatt alle nødvendige tiltak for å rydde opp, og føler at vi har god kontroll, sier han.

— Hvordan kunne det skje?

— Nå bruker vi ressurser på å rydde opp, så får vi se på årsaken i ettertid, sier Hansen.

I tillegg til lensene i fjorden, er Septikservice og Tankrenovasjon engasjert for å fjerne massen rundt tanken.

- Har lagt seg flat

  • Det er en del masse som må fjernes. Med tørrsugere og vanlige sugebiler har vi fått bort det meste. Massen blir nå kjørt til vårt tankanlegg i Kristiansand, sier daglig leder i Septikservice, Øistein Tronsen.

Ifølge administrerende direktør Maltby var det bestilt 30.000 liter diesel. Han mener imidlertid at bare om lag 500 liter rant ut.

— Det er nok en liten del som har gått i sjøen, sier han, og understreker at det ble reagert raskt da overfyllingen ble oppdaget.

— Leverandøren har lagt seg flat. Det er deres ansvar at overfyllingen skjedde uten at vedkommende sjåfør var til stede for å følge med, sier Maltby.

Tar kostnadene

Ledelsen for Saint-Gobain var onsdag i møte med Statoil for å avklare ansvarsforholdet. Der ble det klart at Statoil tar kostnadene, og sørger for opprydning.

— Det er vi veldig fornøyd med, sier Maltby.

Ifølge Kystverket vil store deler av dieselen fordampe fra sjøen innen kort tid.

— Det ser fælt ut, men vi betrakter ikke dette som et alvorlig søl, sier vakthavende ved Kystverket, Arvid Kråkenes, til fvn.no.

Via Kystverket er Statens Forurensningstilsyn varslet. Det er imidlertid foreløpig ikke funnet grunnlag for å gjøre tiltak utover det som allerede er blitt gjort på området.

Marius Dalen i Bellona tror utslippet vil ha en kortvarig konsekvens for miljøet, men understreker at slike hendelser ikke skal finne sted.

— Et slikt utslipp har en giftighetseffekt. De organismene som blir berørt vil antakelig stryke med. Men det blir gjerne begrensede miljøkonsekvenser, sier han.