OSLO: Det var derfor ikke uventet at kvartalsresultatet som ble offentliggjort torsdag falt fra nær 9 millioner i minus i fjor til minus 226 millioner i år.

– Resultatet fra driften er som forventet tatt i betraktning engangsomkostninger til inntak av ny flytype, integrering av det som nå er blitt Norwegian.se, urealiserte omkostninger knyttet til sikring av valuta, ekstra høye drivstoffomkostninger, og oppstart av ruter fra Moss Lufthavn Rygge, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Samlet omsetning var i kvartalet nær 1,09 milliarder kroner – en økning på 47 prosent fra i fjor.

Høy etterspørsel Etterspørselen etter flyreiser er høy, og det ble befordret nærmere 2 millioner passasjerer på den norske og den svenske virksomheten. På dette tidspunkt i fjor eide ikke Norwegian det svenske selskapet.

Kabinfaktoren var for den norske virksomheten 78 prosent – en økning på 3 prosent – og 73 prosent i Sverige, som er en nedgang på 6 prosent.

I løpet av kvartalet har gruppen startet 13 nye ruter fra Rygge, og mottakelsen av disse rutene har vært bedre enn forventet, går det fram av en pressemelding fra Norwegian.

Utsiktene Integrasjonsprosessen med Norwegian.se er godt i gang, med blant annet navneendring fra FlyNordic til Norwegian. Det neste store steget i denne prosessen er å etablere en enhetlig flyflåte for hele konsernet. Norwegian i Sverige opererer i dag mellomdistansefly av typen MD80, men disse skal fases ut og erstattes med Boeing 737. Virksomheten ved den polske basen fortsetter å vokse, men det er ikke ventet noe positivt resultat der i 2008 fordi det medfører omkostninger med introduksjon av et tredje fly ved basen senere i år.

Andelen av salg over internett har økt, og var for den norske virksomheten 88 prosent, og for Norwegian.se på 70 prosent.