— Vedtaket bystyret gjorde i 2003 er klokt. Det riktige må være å ha ferje- og containerhavn der det er tilgang til tog, uttaler havnedirektør Stein E. Haartveit. Han vil at Kristiansand Havn skal være «intermodal», hvor gods fra skip lastes direkte over på tog. I dag skjer dette på Dalane. - Hvorfor bygger vi Euroterminalen? Er det ikke for å knytte sammen passasjertrafikken med ferje, tog og buss, spør han. I fjor gikk om lag 400.000 tonn gods med ferje, 20 prosent mer enn året før og nesten like mye som med skip. Ferjer fraktet ca 1,2 mill. passasjerer over Kristiansand Havn.- Det er helt avgjørende for havna at E 39-utbyggingen kommer inn igjen i Nasjonal Transportplan, sier havnedirektøren. Verken Hans Otto Lund, Color Line-sjefen eller plan- og bygningssjefen har særlig tro på at jernbanen får den funksjonen som Haartveit drømmer om.