AGDER: Fpu-leder i Vest-Agder, Helene Bjerke Fredheim, krever nå øyeblikkelige ekstramidler fra samferdselsminister Liv Signe Navarsete for å sikre veiene i fylket. Midtdelere står øverst på ønskelisten.

— Regjeringen har ikke bevilget penger slik de har lovet at de skal gjøre. I Vest-Agder er det 40 prosent flere drepte i trafikken i forhold til i 2007, og enda har ikke noe skjedd. Det er ille, sier Bjerke Fredheim, til fvn.no.

Tall fra Statistisk sentralbyrå og Trygg trafikk viser at ti personer har mistet livet i trafikken i Vest-Agder hittil i år. I fjorårets sju første måneder mistet sju personer livet, og i hele 2007 omkom 13 i Vest-Agder-trafikken.

— Vest-Agder Fpu aksepterer ikke at flere skal dø i trafikken. Ti har dødd i år og Fpu krever at det settes inn strakstiltak. Det hjelper ikke med lommerusk - her må ministeren inn med millionbeløp, sier ungdomspolitikeren fra Kristiansand.

Flere midtdelere mellom Flekkefjord og Stavanger, bedring på veiene rundt Farsund og andre sikkerhetstiltak er Bjerke Fredheims oppskrift på å bli kvitt de mange trafikkdødsfallene.

— Nå krever vi at ministeren gjør noe. Vi utfordrer Navarsete dermed til å komme på banen med midler nå, forteller Fpu-politikeren.

Det er imidlertid flere meninger om hvordan veiene skal bli så trygge at folk ikke omkommer i trafikkulykker.

Satser på kurs

Prosjektleder for kurset trafikksikkerhetskurset 18+, Marte Kvernland, jobber for bedre bilisters kunnskaper og gjøre det tryggere å ferdes på veiene. Hun tror ikke midtdelere, men kursing av bilister redder liv.

— Vi gjennomfører et trafikksikkerhetsprosjekt som skal få unge til å tenke over fart og få bedre kjørekunnskaper, sier Kvernland om prosjektet hun leder. Hittil i år er det blitt arrangert seks kurs i fylket, og neste kurs slutter i slutten av måneden.

Kurset favner om bilister i aldersgruppen 18-24 år, og årsaken er enkel; ekstremt mye høyere ulykkesrisiko enn andre bilister i trafikken. De siste to årene har ungdom fra hele fylket gjennomgått kurset og responsen har vært entydig.

— Alle er kjempefornøyde. Mange ble sjokkert da de oppdaget hvordan ting de kunne i teorien faktisk var i virkeligheten, sier Kvernland.

Prosjektet arrangeres i samarbeid mellom Kristiansand kommune, Trygg Trafikk, Statens vegvesen og Vest-Agder fylkeskommune. Liv Falkum i Trygg Trafikk bekrefter Kvernlands inntrykk av at folk vil bli bedre bilister gjennom kursing.

— Alle som har deltatt på kurset anbefaler andre å delta, sier Falkum, og legger til at mange kommuner sponser halvparten av kursavgiften på 1000 kroner. Selv om man må ut med 500 kroner, kan en gulrot sikre finansiell suksess for de som deltar.

— Gulroten man får ved å gjennomføre kurset er tilbud om reduksjon på forsikringspremien, sier hun. Totalt går kurset over fire timer, og underveis i kursen gjennomgår ungdommene blant annet hvordan det er å komme først til et ulykkessted.

Falkum trekker dessuten fram at mange av dødsulykkene i år verken har skjedd på E 18 eller E 39, men på mindre fylkesveier og riksveier, og at det dermed ikke vil være mulig å sikre veiene med midtdelere slik det er mulig på motorveiene.

Vil ha krasjhaller

Bjerke Fredheim i Fpu forteller til fvn.no at hun ikke kjenner til prosjektet 18+, men er ikke fremmed for at slike tiltak kan være med på å gjøre ungdom sikrere i trafikken. Graderte førerkort og haller hvor ungdom kan øve seg på realistiske kollisjoner er også blant sikkerhetstiltakene hun mener kan gjøre det tryggere å ferdes i trafikken.

— Unge får mer erfaring ved å kjøre bil. Vi i Fpu vil ha graderte førerkort, hvor man begynner tidligere å kjøre i trafikken. For eksempel ønsker vi at man skal kunne få førerkort med begrensninger når man er 16 år, forteller Bjerke Fredheim.

— Vi vil dessuten ha trafikkhaller hvor man før man tar lappen skal finne ut hvordan det er å krasje. Det er også et veldig godt tiltak hvor ungdom ser konsekvensene.