KRISTIANSAND/GRIMSTAD: I går morges fikk om lag hundre ungarske arbeidere, som er innleid av Reinhold Meister, beskjed om at de mister jobben på E 18-prosjektet – med øyeblikkelig virkning.

– Det har vært en krangel mellom entreprenøren Bilfinger og Meister i et par måneder, og Meister har ikke fått utbetalt penger for jobben som er gjort, hevder ungarerne overfor Fædrelandsvennen, via tolken Attila Bende fra Kristiansand.

Også en håndfull tyske arbeidsledere skal ha blitt sparket, ifølge ungarerne.

Parkerte maskinene

Etter arbeidsdagens slutt torsdag kveld skal de ha fått beskjed om å parkere lastebiler og maskiner, og demontere batteriene slik at ingen andre kunne ta dem i bruk.

– Det er noe utstyr som skulle kjørt, som står parkert. Vi prøver å finne ut av omfanget, og hva dette betyr for prosjektet, sier assisterende prosjektdirektør Jan Korsgaard i CJV E18, arbeidsfellesskapet der de tyske entreprenørene Bilfinger Berger, Reinhold Meister og danske E. Pihl & Søn er med.

CJV-ledelsen var i går svært sparsomme med opplysninger i saken, og sier de trenger helgen for å samle trådene.

– Hvorfor står Meisters maskiner parkert?

– Jeg vil ikke uttale meg på andres vegne, svarer Korsgaard.

Han sier følgende om den påståtte interne konflikten i prosjektet.

– Jeg vil ikke kalle det konflikt. Det er business as usual. I en høyintens bransje som dette er det ikke alt vi er enige om.

— OPPSAGT: I går fikk disse ungarske anleggsarbeiderne, som har jobbet for Meister, muntlig beskjed om at de er oppsagt. Fra venstre Leicinger Tamas, Szavus Ferenc, Molnar Gabor, Noszal Janos og P... Milliontap

Ungarerne, som har vært innleid gjennom det omstridte bemanningsselskapet Degus Bau siden i fjor, skal i går ha blitt fortalt at prosjektet taper millionbeløp hver dag maskinene står parkert.

– Dette er et tall jeg ikke kan forholde meg til, uttaler Korsgaard, og forsøker samtidig å avdramatisere situasjonen:

– De primære oppgaver blir utført. Om det er noe, har det ingen innflytelse på prosjektets gjennomføring, hevder CJV-direktøren.

På onsdag skrev Fædrelandsvennen at Bilfinger Berger, som har 56 prosent av CJV, alene har hatt en overskridelse på 90 millioner Euro (726 millioner kroner) på E 18-prosjektet.

Fædrelandsvennen var i går i kontakt med selskapets prosjektleder Thomas Meister. Han opplyser per e-post at deres advokat vil besvare spørsmål på et senere tidspunkt.

Tause

Verken administrerende direktør Finn Aasmund Hobbesland eller pressekontakt Lars Gunnar Nag i Agder OPS Vegselskap ville uttale seg om saken i går, da de begge er på ferie.

Prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen har en egen stab som følger opp prosjektet. Han er orientert, men nektet i går å forklare hva som skjer.

– Jeg er orientert, men dette er en intern sak hos CJV. Det er ikke noe poeng å spørre meg, sier Tvedt, og legger på telefonrøret.

I alt bygges det 38,5 km fire felts motorvei og 75 km sideveier mellom Kristiansand og Grimstad. Pris: 3,3 milliarder.

Agder OPS Vegselskap (AOV) erbyggherre for anlegget, og har ansvaret fordrift og vedlikehold avveien fra Grimstad til Timenes fram til 2034. Arbeidsfellesskapet CJV E 18 utfører jobben.

1100 personer fra 18 nasjoner er tilknyttet Norges største motorveiprosjekt.

Rona-Dyreparken (5,8 km) og Øygårdsdalen-Tjoretjerra (4,6 km) var ferdig i sommer. Strekningen Dyreparken-Tjoretjerra skal åpnes 31. august 2009.