RISØR: Protestene er kommet etter at Riksantikvaren tidligere i år varslet fredning av til sammen 66 veier i Statens vegvesens verneplan. Statens vegvesen opplyser i et brev til Samferdselsdepartementet at det har kommet høringsuttalelser fra berørte kommuner og fylkeskommuner, og at bare noen få av disse er svært negative.

Dette gjelder spesielt innvendingene mot fredning av riksvei 606 mellom Krakhella og Hardbakke i Solund kommune i Sogn og Fjordane, riksvei 550 Jondal-Utne i Ullensvang og Jondal kommuner i Hordaland, riksvei 569 Dalseid-Eidsland i Vaksdal kommune i Hordaland og riksvei 351 – også kalt S-S-S-veien – i Risør kommune i Aust-Agder.

– Begrenser utviklingen

«Det er et fellestrekk at samtlige av disse berørte kommunene frykter at en fredning av vegen vil legge begrensninger på utviklingen av lokalsamfunnene», skriver Statens vegvesen.

Det går også fram av brevet at Statens vegvesen, i samarbeid med Riksantikvaren, legger til grunn «at vernet ikke er en frysing av dagens situasjon, men en styrt utvikling.»

«Det er derfor lagt inn bestemmelser i forvaltningsplanene som åpner for mindre tiltak langs strekningene. Det er lite som tyder på at disse lokalsamfunnene i den nærmeste fremtid vil ha en slik utvikling og karakter at det vil være behov for større vegutbedringer, med unntak av det som allerede er nevnt i forvaltningsplanene. Hvis dette skulle bli aktuelt, må nye veitraseer vurderes uavhengig av et eventuelt vern», heter det i brevet.

Tidstypisk

De sterke innvendingene fra Risør kommune og de fire kommunene i Hordaland og Sogn og Fjordane fører til at forslagene om fredning skal drøftes på nytt med kommunene, får NTB opplyst i Statens vegvesen.

Veistrekningen Krakhella-Hardbakke i Solund hevdes å ha nasjonal verneverdi fordi den er «tidstypisk for 1950— og 1960-tallet, og viser samferdselshistorie som forbindelsesveg med viktig overgang fra sjø- til landferdsel og er et eksempel på vegutløsning i kyststrøk.»

Veien Jondal-Utne i Hardanger «viser en historisk utvikling på hvordan vegbygging har foregått over en periode på 90 år. De ulike vegparsellene viser vegbyggingsteknikk fra de ulike tidsepokene heilt fra starten på 1890-tallet og fram til åpningen av Jonatunnelen», skriver Statens vegvesen.

Ulendt og bratt

Verneverdien for veistrekningen Dalseid-Eidsland i Vaksdal kommune beskrives slik: «Vegen ser i stor grad ut slik den gjorde da den ble bygd i perioden 1927-1957: en smal veg i ulendt og bratt terreng med hele 18 tunneler og flere bruer.»

Riksvei 351 i Risør – S-S-S-veien – har verneverdi som «et godt eksempel på vegutløsning til grisgrendte strøk – et viktig trekk ved veghistorien langs kysten på 1900-tallet.» Statens vegvesens vurdering er at denne veien er «et typisk eksempel på en enfeltsveg som er utbedret i flere omganger til brukbar standard.»