KRISTIANSAND: – Flere av våre kunder har blitt oppringt, men de har summet seg og ikke gitt ut opplysninger, sier direktør for IT og marked i Sparebanken Sør, Gry Moen, til fvn.no.

Er du utsatt for svindel? Kontakt fvn.no på 38113289 eller tips@fvn.no.

Personene som har bedt om informasjon skal angivelig ha utgitt seg for å representere Bankenes Betalingssentral (BBS). Fem kunder fra Sparebanken Sør er rammet.

– Vi tar aldri kontakt med bankkunder. Vi er også kjent med at noen har gitt seg ut fra å være fra oss og det ser vi alvorlig på. Bankene kan ta kontakt dersom de har mistanke om uregelmessigheter ved transaksjoner, men da ber de ikke om kode eller kortnummer, sier informasjonssjef hos BSS, Sigbjørn Larsen, til fvn.no.

Får ikke erstatter tap

Dersom man blir utsatt for skimming eller svindel i vanlige betalingsterminaler og minibanker står bankene ansvarlige og erstatter tapene for kundene som blir utsatt. Slik er det ikke når man selv gir informasjon.

– Dersom man bruker kortet i minibank eller butikk og blir svindlet, holder vi dem skadesløse. Vi har sagt at man aldri må oppgi kode, utløpsdato eller kortnummer. Gjør man det, kan man måtte komme til å dekke skadene selv, sier Gry Moen.

Flere norske banker skal ha fått melding om kunder som er forsøkt svindlet via telefon. Bankene sitter imidlertid ikke på oversikt over hvor mange som er forsøkt svindlet eller faktisk svindlet.

– Vi vil gjerne at kunder som er blitt kontaktet tar kontakt med banken, avslutter Moen.

Er du utsatt for svindel? Kontakt fvn.no på 38113289 eller tips@fvn.no.